Dirk Kiefer foto lamella 11
BYEN FØRSTE: Dirk Kiefer gjorde seg kjent i bybilde med iskremvogn i sentrum. I fjor tok han neste skritt og åpnet byens første iskrembar Lamella. Foto: Lamella
Nytt

Solgte 68.000 iskuler første driftsår

Italiensk iskrem og vaffelkjeks ga millionsetning for Ålesunds første iskrembar. Nå utvides salget til Valldal.

Marius Rosbach
24.05.2021

Trass i at koronapandemien alt fra starten stakk kjepper i hjula for Ålesunds første iskrembar, solgte Lamella iskrem og vaffelkjeks for 2,5 millioner kroner i løpet av fjoråret.

– Jeg opplever at folk er blitt mer kvalitetsbevisste. Vår is koster mer enn den som er fabrikkprodusert, men til gjengjeld får kundene en smaksopplevelse av ypperste kvalitet, sier daglig leder og iskremmaker Dirk Kiefer til NETT NO.

Folk har stått i kø og de har gjerne kommet tilbake
Dirk Kiefer

Utvider med salg i Valldal
Lamella er realiseringen av tyskeren sin barndomsdrøm og åpnet i mai i fjor.

Fra sitt 22 kvadratmeter store lokale i Løvenvoldgata – med en svært populær utendørsbenk - selger de fersk softis og egenlagd italiensk iskrem med vaffelkjeks, eller i boks. Og kundene har ikke latt vente på seg.

– Folk har stått i kø og de har gjerne kommet tilbake. Jeg er veldig takknemlig for hvordan befolkningen i byen har støtta oss, og tilbakemeldingene tyder på at Lamella gjør noe riktig, forteller han.

I år har Dirk Kiefer innleda samarbeid med Gutta Krutt Iskremoase i Valldal, som nå selger Lamella-is i Syltegata.

Bedre enn venta – tross korona
Dirk Kiefer anslår at de solgte 65.-68.000 kuler med is og rundt 20.000 vaffelkjeks i løpet av fjoråret. Begge deler lager de selv, etter egen oppskrift. Bedriften gir arbeid til halvannet årsverk, i tillegg til ekstrahjelper.

– Det er en slags enmannsbedrift, men jeg har også flotte folk som hjelper meg og stiller opp som støttespillere, forteller han.

(saka fortsetter under)

Lamella foto lamella 22
POPULÆRT: «Enmannsbedriften» omsatte for flere millioner allerede første driftsår. Utendørsbenken ved utsalget i Løvenvoldgata er ofte full.

Med det siste årets smitteverntiltak, har naturlig nok iskrembaren merka at det i perioder har vært mindre folk i bybildet. Kiefer forteller at han likevel ikke hadde ventet såpass høy omsetning første året.

–Nå merker vi at folk har lyst til å møtes. Om vi får en god sommer, håper vi å omsette for tre, til tre og en halv million, forteller han.

Populært blant barnefamilier
Iskremgründeren forteller at stadig flere av kundene består av barnefamilier. Han forteller entusiastisk om hvordan han fortsatt kan la seg misunne av smaksopplevelsen småunger får i sitt første møte med Lamella-isen.

– Jeg må innrømme at jeg er veldig sjalu på barn som opplever den gleden når de smaker hva som er mulig, forteller han.

– Jeg er en produktnerd
Historia om hvordan Kiefer allerede som 10-åring ble frelst på iskrem, kan leses på nettsida deres; en av flere investeringer iskremgründeren har fått på plass siden oppstarten.

For Dirk er ingen vanlig iskremselger, men snarere en iskremnerd i ordets beste mening. Han lager sin egen italienske iskrem og vaffelkjeks og har flere ganger hevdet seg i toppen når iskremeliten har samlet seg til norgesmesterskap.

– Jeg er en produktnerd, innrømmer han.

Det er store kostnader før den første iskula er solgt, men vi må holde den proffe linja
Dirk Kiefer

Krevende som selvstendig
Til tross for betydelige investeringer i maskiner og utstyr til en skikkelig produksjons- og fryselinje, klarte selskapet å få et lite plussresultat i 2020-regnskapet (se tabell under).

Kiefer legger likevel ikke skjul på at det er krevende å møte konkurransen fra kjedeutsalg som har innkjøpspriser han «bare kan drømme om».

– Når du står på egenhånd koster det mye mer å drive, og det er store kostnader før den første iskula er solgt, men vi må holde den proffe linja, sier han.

Lamella AS
Årsresultat (i mill kr)
2020 2019
Driftsinntekter 2,5 0,9
Driftsresultat 0,2 0,1
Res. før skatt 0,1 0

Publisert: 24.05.2021 05:55

Sist oppdatert: 23.05.2021 22:39

Mer om