Synnøve sorthe montasje butikk portrett 11
NETTHANDEL-SUKSESS: Synnøve Sorthe tar hånd om det meste selv i drifta av Shop by Sorthe. Bildet viser hvordan «hjemmebutikken» så ut i starten. Selskapet ble i løpet av første driftsår blant de største netthandelsbutikken på Sunnmøre.
Nytt

Traff blink med skjønnhetspleie på nett

Gründeren med fiskergener går rett hjem hos kundene ved å dele fra eget liv. Lønnsomt er det også.

Marius Rosbach
10.07.2022

Ålesundkvinna Synnøve Sorthe har opplevd kjempesuksess med salg av sminke, klær og hudpleieprodukt gjennom selskapet By Sorthe.

Bedrifta hun starta for å «overleve» koronapandemien, er på kort tid vokst til å bli et solid levebrød for både henne og familien.

– Jeg har aldri hatt det så gøy som nå. Samtidig har det vært et maratonløp og det er slitsomt å jobbe 15 timer i strekk i lengda. Nå er det deilig å ha noen dager fri, forteller Sorthe til NETT NO.

Kjempeoverskudd i første driftsår
Gründeren tar seg tid til et intervju selv om hun har bursdag (53 år på fredag, journ. anm.) og er på ferie.

– Jobben er en livsstil, men nå forsøker jeg å roe litt ned, forteller hun på telefon fra Sverige.

I løpet av det første driftsåret i fjor kunne selskapet hennes bokføre inntekter på knappe 32 milloner kroner, viser årsrapporten som nå er offentlig.

Lønnsomheten er også svært god med et overskudd før skatt på 6,1 millioner. Det gir en resultatmargin på mer enn 20 prosent.

Shop by Sorthe skjermfoto 11
«GRÜNDER-FERIE»: På nettbutikken ligger en melding om at gründeren er på ferie og at ordrer ikke blir ekspedert før hun er tilbake. Følgerne kan likevel holde seg oppdatert via sosiale medier underveis.

Investorer har tatt kontakt
Omsetninga i år ligger litt under fjoråret, noe hun er kjempefornøyd med. Nå har hun tatt en fot i bakken for å tenke gjennom veien videre.

– Jobben i første omgang er å sørge for stabilisere kundemassen og gi god service. Det gjelder å vise at dette ikke bare er en koronaflopp, forteller hun.

Flere investorer har også lagt merke til suksessen og tatt kontakt. Foreløpig står hun godt på egne ben og har gode rådgivere rundt seg.

– Jeg ser at det er fullt mulig å skalere opp virksomheten, både her hjemme og i utlandet. Men det er også et spørsmål om hvor stor man ønsker å være, legger hun til.

Podium

E11/S2 Anne Birte Bjørdal Hanken og Jan-Tore Holen om gründerlivet, oppstart og vekst.

Starta første bedrift som 18-åring
53-åringen er langt fra fersk som bedriftseier og starta sin første virksomhet som 18-åring. Hun har drevet modellbyrå, omreisende sminkekurs og arrangert «Bli ny»-kvelder for kvinner over store deler av landet.

Selv om hun har gjort ålesunder av seg i voksen alder, er hun arvelige belasta fra ytre søre. Bestefaren, Knut Igesund, grunnla Sunnmørsfisk etter å ha starta som fiskeselger på kaia i Ålesund i 14-15-årsalderen.

– Min første jobb var som 13-åring på fiskebua i Fosnavåg som onklene mine dreiv da. Jeg er ganske stolt av disse fiskergenene fra Herøy-sida, forteller hun.

«Rømte» hjem til Ålesund
Sorthe legger ikke skjul på at panikken tok henne da hele virksomheten ble lagt brakk i mars 2020. Å reise rundt på sminkekurs i tett kontakt med kunder, ble ulovlig etter da pandemien slo til.

Hun befant seg i Oslo og følte det som hun rømte hjem til Ålesund, da hun etter en halvtime satt i bilen med datteren, mens landet stengte ned. Underveis på turen ble notatet «Koronaplan» startet på datterens mobil.

– Jeg brainstormet hvordan jeg kunne skaffe inntekter, og kom til at jeg hadde drevet med ganske mye, forteller hun.

I tillegg til et bredt kontaktnett innen mote og klær, hadde hun solid kunnskap om skjønnhetspleie og opplæring i bruk av make up.

Jeg husker at jeg var kjempeengstelig, og følte jeg kjempa for bedrifta og livet mitt
Synnøve Sorthe

Salget eksploderte etter kort tid
I løpet av få dager var hun i gang med å filme seg selv hjemmefra. Med usminka «morrafjes» kom hun med tips og råd til følgerene sine om hvordan de kunne ta seg best mulig ut.

– Det er ikke så mange influencere som tør å vise seg usminka. Samtidig er det sterkt for meg å se de videoene nå. Jeg husker at jeg var kjempeengstelig, og følte jeg kjempa for bedrifta og livet mitt, forteller hun.

Se video fra 19. mars 2020:

Ideen var å gi gratis kunnskap online og deretter skulle folk handle i nettbutikken.

I starten var hun kjempefornøyd da det tikket inn 30 ordrer på en dag. Men allerede etter noen uker var pågangen så stor at nettsida kollapset. I to uker sitter hun på nettene og lager nye nettsider med integret Vipps og Klarna.

– Når den kommer opp, så eksploderer det. Jeg tror det var én million i omsetning allerede første måneden, forteller hun.

Synnøve sorthe montasje foto privat 11
SOSIALE MEDIA: Arbeidsdagen starter gjerne med at Synnøve Sorthe deler en video av seg selv med lenker til hva hun har på seg, eller hudpleieprodukt. Etterpå tikker ordrene inn.

– Det blir et slags realityshow
Gründeren har fortsatt hand om alt fra markedsføring, det administrative og pakking av ordrer. Men hun har vært nødt til åæ ha hjelp.

– Jeg har hatt mye hjelp fra familie, som har jobba for meg. Også tar jeg inn ekstrahjelper, forteller hun.

Hun har vurdert å skaffe et leid lokale, men så langt har det ikke fristet. I stedet kjøpte hun et hus med «den fineste utsikta i Ålesund» og flytta inn med butikken.

– Arbeidsdagen starter gjerne med at jeg går ut på terrassen med sjø og fjell i bakgrunnen og legger ut en video. Så legger jeg kanskje ut link til det jeg har på meg, forklarer hun,

Etterpå tikker gjerne meldingene inn fra kunder: – Det blir et slags realityshow, sier hun.

Tror åpenhet er suksessfaktor
Å være forretningskvinne som deler alt fra kjøp av nytt hus til mammografiundersøkelse, er krevende.

Gründeren tror likevel åpenheten med kundene er noe av suksessen. Hun får mange tilbakemeldinger på at hun deler «uretusjerte» bilder av seg selv.

– Når de ser det, så tenker mange at de ikke ser så verst ut selv heller. Det gir folk sjøvtillit, i stedet for å vise et perfekt rynkefritt ansikt, sier hun.

Hun deler aktivt bilder og videosnutter på Facebook og instagram, men har ikke kastet seg på Snapchat eller Tiktok.

Vil beholde nærhet til kundene
Selv mener hun det smarteste hun har gjort, er å opprette en Facebook-gruppe kalt «Secrets by Synnøve Sorthe». Her kan hun dele innlegg med de rundt 18.000 medlemmene – og de kan dele tips og råd med hverandre.

– Under pandemien ble den gruppa et sosialt nettverk som skapte samhold. Mange har sagt til meg at jeg bør beholde nærheten til kundene mine. De føler at de kjenner meg og deler livet mitt, forteller hun.

Når hun nå er på ferie, kan følgerne holde seg oppdatert via sosiale medier. Og helt ferie er det heller ikke.

Mens NETT NO intervjuer gründeren sitter datteren i bakgrunnen og venter. Etterpå skal de ut og kikke etter nye ting i noen spennende butikker.

Publisert: 10.07.2022 05:00

Sist oppdatert: 01.01.2023 13:59

Mer om