RFA Proteus foto Royal Navy
KLAR FOR INNSATS: RFA Proteus-skipet i London i forbindelse med navneseremonien forrige uke. Foto: Royal Navy
Nytt

Vard-fartøy bygd om til krigsskip

Tidligere offshorefartøy skal hjelpe britene med å passe på kritiske installasjoner på havbunnen.

Marius Rosbach
18.10.2023

Det tidligere offshoreskipet Topaz Tangaroa som ble levert fra Vard sitt Brattvåg-verft i 2019, er nå bygd om og klar til innsats for det britiske forsvaret.

Det opplyser den britiske marinen på sine nettsider.

Skipet som nylig ble døpt RFA Proteus ved en seremoni i London, blir det første såkalte multifunksjonsfartøyet til den britiske marinen som skal overvåke havbunnen – omtalt som MROS (multi-role ocean surveillance, journ. anm.)

RFA Proteus Foto Montreuxconvention Wikimedia Commons 11
OMBYGD: Skipet som ble levert av Vard Brattvåg-verftet i 2019, ble bygd som et konstruksjonsskip for Dubai-baserte Topaz Energy and Marine. Nå er det bygd om for å brukes av den britiske marinen. Foto: Montreuxconvention/Wikimedia Commons

Tempoet trappa opp etter sabotasje
Oppdraget til skipet vil være å sikre kritisk infrastruktur i sjøen og på havbunnen. Planen med å skaffe seg to slike typer skip, ble framskyndet av den britiske regjeringa i fjor.

Bakgrunnen er naturlig nok erfaringene etter sabotasjen som ble utført mot Nord-Stream-rørledningen i Østersjøen.

Det resulterte i en betydelig økt tilstedeværelse fra NATO rundt infrastruktur til sjøs. Den største konsentrasjonen av sårbar infrastruktur fra et britisk perspektiv er i Nordsjøen, og dette vil trolig være hovedfokuset.

Plattform for operasjoner til sjøs
Det 98,1 meter lange skipet har plass til 82 personer om bord ved enkel- og dobbellugarer, ifølge en artikkel på nettstedet Navylookout.com.

Kjernemannskapet vil bestå av 26 personer, og i tillegg vil det være bemannet med rundt 50 spesialister fra forsvaret til å betjene overvåkings- og krigsføringssystemene om bord. Toppfarten er på 14 knop.

Skipet er utstyrt med ballasttanker for å motvirke rullebevegelser i sjøen, i tillegg til et avansert system for dynamisk posisjonering. Det skal gjøre Proteus-skipet til en egnet plattform for ulike typer operasjoner til sjøs.

Om bord er det blant annet en «moon pool» - en åpning i dekket – som gjør det mulig å sette ut mindre undervannsfartøy. Ved hjelp av kranen om bord, er det mulig å senke utstyr opptil 120 tonn ned til 3000 meters dyp.

Kongsberg Maritime AUV Hugin Edge illustrasjon Kongsberg Maritime 11
AVANSERTE ROV-ER: Det britiske forsvaret har kjøpt inn flere undervannsfarkoster fra Kongsberg av typen Hugin. Her er ROV-en i en illustrasjon fra utstyrsleverandøren. Illustrasjon: Kongsberg Maritime

Undervannsfarkoster fra Kongsberg
Ved hangaren er det plass til to store ROV-er (fjernstyrte undervannsfarkoster). Disse er koblet til skipet via kontroll og kommunikasjonskabler.

Den britiske marinen har vært sparsomme med detaljer om utstyret om bord. Fra tidligere er det imidlertid kjent at det er kjøpt inn tre undervannsfarkoster fra Kongsberg, omtalt som Hugin Luuv.

ROV-ene kan utføre avansert overvåking og operasjoner ned til 6000 meters dyp. Det er også kjøpt inn et modulsystem som kan utstyres med ulike verktøy og robotarmer for krevende operasjoner.

Publisert: 18.10.2023 05:00

Sist oppdatert: 18.10.2023 01:08

Mer om