Viser fram «hemmelig» kontrollsenter for skipsfart
Etter fire års forskning på selvkjørende skip, er Kongsberg Maritime klare til å vise fram arbeidet.
I kjelleren ved Norsk Maritimt Kompetansesenter i Ålesund har det vært hektisk aktivitet de siste ukene.
I et lokale der Kongsberg Maritime tidligere hadde en simulator, er det nå etablert et avansert kontrollsenter for skipsfart i regi av forskningsprosjektet Autoship.
Til nå har aktørene holdt kortene tett til brystet, men torsdag inviteres media til seminar og omvisning for å høre om nyvinningen.
Mest aktuelt for kystnær transport
Autoship-prosjektet har fått støtte på hele 200 millioner kroner fra EU-programmet Horizon – en av de største pengepottene som er gitt til norske aktører. Målet er å utvikle framtidas autonome skipsfart.
Med autonome skip kan behovet for mannskap om bord bli mindre. For en del av skipsfarten er det derfor aktuelt å ha navigatører som sitter på land og overvåker fartøy som seiler autonomt i faste ruter.
– Den kystnære transporten er mest aktuell for denne teknologien, og det er veldig relevant for ferjer og slepebåter som opererer i havnemiljø, forteller kommunikasjonsdirektør Anette Bonnevie Wollebæk i Kongsberg Maritime til NETT NO.
Testrute til oppdrettsanlegg til hav
Prosjektet er et samarbeid mellom Kongsberg Maritime og Sintef, og Eidsvaag-rederiet er blant dem som deltar i Autoship-prosjektet.
De siste ukene har mannskapet til skipet Eidsvaag Pioner og et team av ingeniører vært sammen på testtokt. Ruta gikk mellom Averøy og Salmars Ocean Farm 1.
– Da har vi hatt en gjeng nede i kjelleren hos oss, som har styrt båten, forteller Wollebæk.
Underveis har de bevist hvordan fartøyet som frakter fiskefôr til det havbaserte oppdrettsanlegget, kan fjernstyres fra kontrollsenteret på land – og operere autonomt.
Har levert utstyr for autonom seilas
Wollebæk forteller at Kongsberg Maritime blant annet har levert utstyret om bord på Eidsvaag Pioner, som gjør det mulig å operere skipet fra land.
Et belgisk fraktefartøy har fått installert tilsvarende utstyr for autonom seilas, og skal teste transport av stykkgods på kanaler i det mellomeuropeiske landet.
Under torsdagens arrangement vil blant andre konsernsjef Geir Håøy fortelle om arbeidet med prosjektet.
Har etablert senter i Horten
Anette Bonnevie Wollebæk påpeker at teknologien for selvkjørende skip fortsatt er på pilotstadiet, men at deler av den allerede er i bruk på ferjestrekninger.
Kongsberg har i samarbeid med Willhelmsen også etablert selskapet Massterly, som er i gang med et senter for fjernstyring av skip i Horten.
– De er i gang med autonom testkjøring av frakteskipet Yara Birkeland, sier kommunikasjonsdirektøren.
Det selvkjørende batteridrevne konteinerskipet var det første av sitt slag i verden, og Kongsberg har levert det meste av teknologien om bord.
Les mer om Autoship-prosjektet her (ekstern lenke)
Publisert: 24.05.2023 13:38
Sist oppdatert: 24.05.2023 15:16