Alle garantiene gikk til verft på Nordvestlandet
Milliardhjelpa fra Eksfin er en viktig indikator på aktivitetsnivået i verftsbransjen.
Alle byggelånsgarantiene Eksfin ga i løpet av 2023, gikk til oppdrag ved verft på Nordvestlandet.
Verfta som fikk slik støtte i fjor var Brødrene Aa i Nordfjord, Aas Mek. Verksted i Romsdal og sunnmørsverftene Ulstein Verft og Myklebust verft, ifølge en pressemelding fra Eksfin.
Samtlige av disse verfta har sikret seg nybygg, eller større ombygginger i ordrebøkene, i løpet av fjoråret.
Bankene som deltar i finansieringen er DNB, Sparebanken Møre, Sparebanken Sogn og Fjordane og Nordea. Summen for de utstedte garantiene blir først offentliggjort i årsrapporten på vårparten.
Løsnet mot slutten av 2023
Byggelånsordningen til Eksfin skal sikre norske verft finansiering av nybygg eller ombygginger. Slik kan bankene få garantert en andel av lånet, slik at de er sikret tilbakebetaling.
Etter en slapp start med søknader fra verfta i 2023, løsnet det mot slutten av året. Rundt 90 prosent av de 2,6 milliarder kronene det ble søkt i fjor, gjaldt søknader som kom inn siste halvår.
– Viktig indikator på aktivitetsnivået
– Vi får flere søknader om byggelånsgaranti når verftenes finansieringsbehov øker. Eksfins byggelånsordning er derfor en viktig indikator på aktivitetsnivået i bransjen – også fremover, uttaler Solveig Frøland som leder Eksfins maritime avdeling.
Samtidig som verfta fikk flere prosjekt, var det enkelte prosjekt med store lånebehov som dro opp siste halvår.
Hevet maksgrensen i fjor
En årsak til økningen mot slutten av fjoråret, kan også være at regjeringa hevet den maksimale garantiandelen fra 50 til 75 prosent fra 1 juli i fjor.
Finansdirektør Leiv Sindre Muren ved Myklebust Verft mener det er positivt at Eksfin har fått utvida sine rammer for å støtte den maritime industrien.
– Dette bidrar til å øke fleksibiliteten til bankene, som også kan kommer verftene til gode i forhold til nye og mer kapitalkrevende prosjekter, uttaler Muren i meldinga.
Norske Skipsverft har i lang tid jobba for å få bedre forskuddsgarantier fra Eksfin, uten å få gjennomslag.
Bare «grønne» fartøy
Alle skipsbyggingsfinansieringen Eksfin deltok på i fjor, blir omtalt som «grønn» - i den forstand at den gjelder fartøy med elektriske, hybrid eller hydrogen-baserte fremdriftssystem – eller at de skal brukes i havvindindustrien.
– Verftene er viktige i den grønne omstillingen av maritim næringen og bidrar til lokal sysselsetting og verdiskaping, både direkte og indirekte gjennom kjøp av varer og tjenester fra utstyrs- og tjenesteleverandører, uttaler fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth i meldinga.
Publisert: 07.02.2024 05:00
Sist oppdatert: 07.11.2024 15:27