Bytoget ålesund cruise 111
BYTOGET: Tilbudet om å kjøre en tur med det vesle toget fra sentrum av Ålesund til Fjellstua, har vært populært blant cruiseturistene. I fjor og i år må de tilpasse drifta til norske reisende. Foto: Marius Rosbach
Nytt

Bytoget utvider etter kriseår

Hele fjorårssesongen gikk i vasken, men bytoget i Ålesund har nytta tida godt, og planlegger oppstart i flere byer.

Marius Rosbach
31.03.2021

Bytoget i Ålesund er blant dem som vanligvis lever av cruiseturistene, og som er blitt hardt rammet av følgene fra koronapandemien.

Da NETT NO snakka med Nils Ivar Honningdal i fjor på disse tider så han mørkt på framtida. Da cruiseturistene uteble, lå det an til at store deler av sesongen ble spolert.

Slik gikk det også, kan vi lese av 2020-regnskapet.

– Det har ikke vært grunnlag for aktivitet i 2020 som følge av Covid-19, er den korte og brutale oppsummeringen i årsrapporten for Bytoget Ålesund AS.

Bytoget Ålesund AS
Årsresultat (i mill kr)
2020 2019
Driftsinntekter 0,04 5,6
Driftsresultat -0,2 0,7
Res. før skatt -0,2 0,7

Vil starte i Oslo, Trondheim og Haugesund
Men selskapet har god nok egenkapital til å klare seg over kneika, og Nils Ivar Honningdal forteller at de tross motgangen har brukt tida godt.

– På bakgrunn av det vi så i fjor, tror vi reiselivet trenger noen år til å tilpasse seg en ny framtid. Takka være omstillingsmidler fra Innovasjon Norge, har vi jobba med å etablere oss på nye steder, forteller han til NETT NO.

Planen er å åpne både i Oslo, Trondheim og kanskje Haugesund på sikt. Med krisepengene har de kunnet jobbet med grunninvesteringer som å få på plass ruter og tilpasse guiding.

– Om vi klarer å etablere oss på disse nye plassene og cruiseskipene kommer tilbake, så mener jeg at vi har kommet styrka ut av dette, legger han til.

Innovasjon Norge har vært uvurderlige for oss. Hadde vi ikke fått den støtta, så hadde vi ikke klart å gjøre dette løftet
Nils Ivar Honningdal


Starter trolig opp til sommerferien

For årets sesong regner Honningdal med at det blir en ny sommer med hovedsakelig norske reisende. Vanligvis starter sesongen rundt påsketider, før det er fullt kjør fra mai. Slik blir det ikke i år.

– I Ålesund regner vi med å kjøre ett tog som starter opp når skoleferien begynner. Kanskje er det også grunnlag for to tog utover sommeren, tror Honningdal.

Selskapet har også fått krisestøtte til å montere plexiglass mellom seteradene i togene.

– Innovasjon Norge har vært uvurderlige for oss. Hadde vi ikke fått den støtta, så hadde vi ikke klart å gjøre dette løftet, påpeker han.

I vintersesongen er det stort sett Nils Ivar og broren Jan som jobber i firmaet, og i høysesongen har de gjerne åtte-ni personer i full sving.

Venta rekordsesong og to nye tog
Ved inngangen til fjoråret hadde de forventninger om en sesong som skulle slå alle rekorder. I stedet stupte de bokførte inntektene til Bytoget Ålesund fra 5,6 millioner – til skarve 40.000.

Noe av bakgrunnen for at selskapet likevel kunne «kline til», som Honningdal sier – var at de hadde to tog i bestilling da koronapandemien slo til.

– Vi fikk til et godt opplegg med banken og utsatt leveringa. For et par uker siden fikk vi begge togene, så da har vi seks tog til sammen. Ved å åpne flere steder får vi utnytta togene og sprer samtidig kundegrunnlaget, forteller han.

Publisert: 31.03.2021 13:08

Sist oppdatert: 31.03.2021 13:18

Mer om