– En stor dag for Havila Kystruten
Overtar de to siste skipa – men jomfruseilas må utsettes igjen.
Havila Kystruten har i løpet av de siste ukene kommet i mål med refinansieringen av rederiet.
NETT NO har omtalt emisjonen og den påfølgende berg- og dalbaneutviklinga for aksjen på børs – som endte med kurskollaps fredag.
Det har vært stille fra rederiet, samtidig som det er jobbet på høygir for å få på plass logistikken for overtakelse – og igangsetting – av de to siste skipene.
Fredag kveld kom pressemeldinga hvor Herøy-selskapet fastslår at arbeidet er kommet i havn.
«Med refinansieringen på plass har Havila Kystruten gjort opp termineringssummene til opprinnelig långiver på en sperret konto og frigjort alle sikkerheter opprinnelig långiver hadde i rederiets skip og selskapet for øvrig. Det betyr at rederiet er legal eier av kystruteskipene Havila Capella og Havila Castor, helt uten bindinger til tidligere långiver», skriver rederiet.
- At vi har på plass refinansieringen og faktisk eier både Havila Capella og Havila Castor helt uten bindinger til sanksjonert og tidligere långiver er en stor dag for Havila Kystruten, uttaler administrerende direktør Bent Martini.
Martini til Tyrkia
Kystruten-sjefen har nå reist til Tyrkia for å være med på overleveringen av Havila Polaris og Havila Pollux ved Tersan-verftet.
Det vil markere slutten på flere år med utfordringer og forsinkelser - blant annet som følge av koronapandemien og Ukraina-krigen.
Bygginga av de fire kystruteskipene har også ført til rettsoppgjør med både leverandør og verft.
Må utsette jomfruseilas
Etter planen skulle Havila Pollux legge ut på sin første seilas på den tradisjonsrike kystrutestrekningen mellom Bergen og Kirkenes 10. august.
Fordi rederiet ikke rakk å registrere skipet tidsnok, må jomfruseilasen utsettes til 23. august. Havila Polaris skal settes i drift som planlagt 17. august.
- I starten av neste uke tar vi levering av både Havila Polaris og Havila Pollux. Når vi har tatt levering vil mannskapene våre flytte om bord så snart det lar seg gjøre, så skal vi få tollklarert nødvendig utstyr og proviant for hjemreisen og skipet skal gjennom den siste sjekken. Deretter kaster de loss og setter kursen mot Bergen, uttaler Martini.
Avhengig av værforholdene vil det ta 10 til 12 dager å seile skipene hjem til Norge.
Publisert: 29.07.2023 15:23
Sist oppdatert: 29.07.2023 15:24