Onrail montasje per øyvind voie norwegian hydrogen foto Mona Johanne Samdahl Kristin Støylen 11
SAMARBEID: Norwegian Hydrogen og godstogselskapet Onrail samarbeider om å få hydrogentog på Raumabanen. Per Øyvind Voie tror et forslag fremma i Stortinget denne uka, kan få fart på satsinga. Foto: Mona Johanne Samdahl/Kristin Støylen
Nytt

Glad for at hydrogentog kommer til Stortinget

Ålesund-selskap tror forslag kan være med å realisere testprosjekt på Raumabanen i løpet av få år.

Marius Rosbach
04.03.2022

Fem stortingsrepresentanter fra Høyre, deriblant Helge Orten, har fremma et representantforslag til Stortinget som kan sette opp farta på hydrogentog her til lands.

Ålesund-selskapet Norwegian Hydrogen ser med glede på forslaget som ble fremma torsdag. Forslaget inneholder sju punkter og kommer trolig til behandling i løpet av våren.

«Stakeholder engagement director» Per Øyvind Voie i Norwegian Hydrogen håper forslagene får bred støtte.

– Dette er viktige forslag som vil bety mye for hvor raskt vi kan se hydrogentog på norske jernbaneskinner. Vår ambisjon sammen med Onrail, er å teste godstog med hydrogen på Raumabanen i løpet av 2024. Disse forslagene vil bidra til å muliggjøre det, forteller han til NETT NO.

I dag kjører lokomotivene elektrisk mellom Oslo og Dombås, men derfra til Åndalsnes – og tilbake - er det diesellokomotiv som gjelder.

Tett kontakt med politikere
NETT NO har tidligere omtalt hydrogensamarbeidet mellom Norwegian Hydrogen og godstogselskapet Onrail, som tar sikte på utslippsfri godstransport opp Romsdalen i framtida.

Ålesund-selskapet har også blinket ut en tomt som kan være mulig å bruke til produksjon av hydrogen.

Voie kan fortelle at det har vært tett kontakt med mange politikere etter at samarbeidet mellom Onrail og Norwegian Hydrogen ble offentliggjort.

– Interessen for nullutslipp på tog er stor, og mange ser at hydrogen er det eneste reelle alternativet for flere av strekningene som enda ikke er elektrifisert, forteller han.

Differansekontrakter og regelverk viktig
Av punktene i forslaget fra Høyre-representantene trekker han frem to som spesielt viktige:

– Det ene er at man ber regjeringen prioritere differansekontrakter. Det er viktig fordi det gjør at togselskap ikke må betale mer for hydrogen enn for diesel, og har derfor mye å si for økonomien til togselskapene.

– Det andre er at man ber regjeringen sørge for at regelverket knyttet til nye energibærere oppdateres. Det er rett og slett helt avgjørende for at det i det hele tatt skal være mulig å kjøre hydrogentog og det haster derfor at man kommer i gang med dette, sier Voie.

Publisert: 04.03.2022 15:58

Sist oppdatert: 04.03.2022 16:01

Mer om