Onrail åndalsnes truck lossing foto leif j olestad 11
FØRSTE GODSTOGET: Etter flere års opphold rullet det første godstoget inn på Åndalsnes stasjon natt til mandag. Store trucker på terminalene laster og losser konteinere og semitraller mellom tog og tungtransport. Foto: Leif J. Olestad
Nytt

– Nå ringer det ganske tett

Det første godstoget ruller ut fra Åndalsnes etter flere års opphold. Jernbanegründerne forteller om stor pågang.

Marius Rosbach
26.04.2021

I flere år er det jobbet med å etablere et nytt godstilbud på Raumabanen etter at det forrige ble lagt ned i 2018. I fjor ble det klart at det nye selskapet Onrail ville starte opp - og søndag startet godstoget å rulle.

– Vi klokket det inn med rutemessig ankomst klokka 02, forteller daglig leder Henning Andal til NETT NO om det første toget fra Alnabru-terminalen nord i Oslo.

Mandag blir toget losset og lastet klart til den første returen ut fra Åndalsnes i kveld. Tilbudet skal gå fem dager i uka fra søndag til torsdag.

Stor pågang på telefonen
Den daglige lederen er travelt opptatt da NETT NO snakker med han dagen etter de startet opp. Flere ganger må han sette intervjuet på pause underveis, for å ta seg av mulige kunder.

– Nå som vi er i gang kommer mye det mer telefoner fra folk som vil bruke oss, og nå ringer det ganske tett, forteller Aandal til NETT NO.

Onrail åndalsnes foto leif j olestad 11
TRE FIREDELER ELEKTRISK: Togene kjører elektrisk mellom Alnabru og Oslo, om lag tre firedeler av strekninga. Så skifter togene til diesellokomotiv mellom Dombås og Åndalsnes. Foto: Leif J. Olestad

Mye gods til Sunnmøre og Ålesund
Gründerne opplever at de har blitt heiet fram og ønska velkommen av bransjen. I arbeidet med få på plass det nye tilbudet har de samarbeid tett med Bane Nor.

Og ikke minst har de forhørt seg med næringslivet i regionen for å høre hva slags behov de har. Så langt består kundelista av: Postnord, Asko, Freja, Yara, Greencarrier, Eimskip, Bama, Nor-log Thermo, Bring, Posten og Schenker.

– Veldig mye av godset vi frakter, skal til Sunnmøre og Ålesunds-traktene. Så de skiller seg positivt ut, ved at de er flinke til å bruke tog, forteller Aandal.

Det er mange eksportbedrifter på Sunnmøre, og med avgang ved halv ti-tida på kvelden, får vi med oss produksjonen deres
Henning Aandal

Tilpassa eksportbedrifter
Aandal forteller at de i hovedsak vil frakte matvarer og pakker, men at kveldsavgangen blant annet er tilpassa eksport.

– Det er mange eksportbedrifter på Sunnmøre, og med avgang ved halv ti-tida på kvelden, får vi med oss produksjonen deres, forteller han.

Nå håper han på en varm sommer – som vil øke volumet med spesielt brus og øl – fra Ringnes i hovedstadsområdet.

– En varm sommer betyr at vi vil tjene mer, ettersom Bring og Ringnes samarbeider, forklarer han.

(saka fortsette under)

Onrail foto Mona Johanne Samdahl
BAKGRUNN SOM LOKFØRERE: Gründerne av godsselskapet Onrail, Henning Aandal og Per Ivar Berntsen, har bakgrunn som lokførere. I helga starter det nye godstilbudet mellom Åndalsnes og Oslo opp. Foto: Mona Johanne Samdahl

Lastes rett fra bil til bane
Bane Nor har bidratt med å koordinere med de andre godsoperatørene på terminalene i Alnabru og Åndalsnes for å gjøre plass til Onrail-togene – og sørge for at de får lasset og losset.

På terminalene er det store trucker, såkalte «reachstackere», som håndterer konteinerne eller semitraller. Slik blir godset effektivt tatt direkte fra tog til lastebil – eller motsatt.

Hvert tog kjører med tolv vogner, som hver har plass til fire konteinere, eller to semitrallar. Togene kjører elektrisk mellom Alnabru og Dombås – men skifter til diesellokomotiv mellom Dombås og Åndalsnes.

Kan erstatte 10.000 trailere årlig
Det store målet – i tillegg til å drive lønnsom business naturlig nok – er å bidra til å få senke antallet lastebiler langs E136 opp Romsdalen og videre gjennom Gudbrandsdalen.

Utregninger viser at godstrafikken til Onrail kan erstatte rundt 10.000 trailere på strekninga i året – eller nærmere 30 vogntog daglig.

Aandal forteller at gründerne i arbeidet som lokførere har passert betydelig med trailere på veien Gudbrandsdalen. Denne yrkesbakgrunnen, sammen med kompetansen og nettverket, gjorde at de startet opp selskapet. Han legger til at slank administrasjon er en av nøklene for å få økonomien til å gå opp.

Publisert: 26.04.2021 13:03

Sist oppdatert: 04.03.2022 11:14

Mer om