Onrail Godstog Jens Berge Henning Aandal raumabanen foto onrail 11
RAUMABANEN: Her på Raumabanen skal Norwegian Hydrogen og Onrail samarbeide for å få godstogene over på hydrogen. Innfelt Henning Aandal og Jens Berge. Foto: Leif J. Olestad, Onrail og Norwegian Hydrogen
Nytt

I samarbeid om hydrogentog på Raumabanen

Norwegian Hydrogen i Ålesund jobber med godstogselskap.

20.01.2022

Ålesund-baserte Norwegian Hydrogen og togselskapet Onrail starter samarbeid for å få godstogene på Raumabanen over på hydrogen.

– Om vi lykkes med dette prosjektet vil det også ha betydning for realisering av utslippskutt på internasjonale jernbaner, sier Jens Berge, adm. dir. i Norwegian Hydrogen.

Togselskapet Onrail har reetablert godstogene mellom Åndalsnes og Oslo, og vil fra desember i år også trafikkere strekningen Fauske-Oslo.

I en felles pressemelding fra de to selskapene blir det vist til at CO2-utslipp fra tog i Norge stammer fra jernbanestrekninger som ikke er elektrifisert. Med grønt hydrogen kan utslippene også herfra kuttes til null.

- Strekker oss mot nullutslipp
Disse utslippskuttene vil selskapene Norwegian Hydrogen og Onrail nå samarbeide om å realisere.

Det blir vist til at mens det i utlandet finnes noen persontog drevet av hydrogen som energibærer, er det svært få eksempler på godstog trukket av hydrogenlokomotiv. Godstog veier typisk 1.000 tonn og fordrer masse krefter, sier adm. dir Henning Aandal i Onrail.

– Vi har allerede i dag de mest miljøvennlige hybridlokomotivene i bestilling, men ønsker å strekke oss mot nullutslipp. Da er det for oss helt naturlig å utforske muligheten for hydrogen, sier han.

- Perfect match
Norwegian Hydrogen produserer og distribuerer grønt hydrogen i Norge og Norden. Selskapet er også i gang med en stor satsing på fylle- og bunkringsinfrastruktur rettet mot transportsektoren.

- Vi har allerede sikret oss arealer for produksjon av grønt hydrogen i Rauma, og har store ambisjoner om å bidra til å kutte utslipp gjennom å levere grønt hydrogen til jernbanen. For oss var det derfor en perfekt match når vi møtte Henning og Onrail og hørte om deres ambisjoner, sier Berge i pressemeldingen.

Stort potensiale
Han viser til at Raumabanen er en av få togstrekninger i Norge som ikke er elektrifisert og hvor elektrifisering er vanskelig, og den egner seg derfor svært godt som pilot for hydrogendrevne tog.

Berge opplyser at det også blir sett på andre steder der det kan være aktuelt å benytte hydrogen som energibærer for tog.

- Internasjonalt er det ikke mye som er gjort på området, så det er stort potensiale utenfor Norges grenser for de løsningene vi i fellesskap håper å finne.

Om vi lykkes med dette prosjektet vil det også ha betydning for realisering av utslippskutt på internasjonale jernbaner
Jens Berge

Samarbeidsavtale
Onrail og Norwegian Hydrogen opplyser at de to selskapene har inngått en samarbeidsavtale som innebærer at de skal legge ned felles innsats for å avklare hva som finnes av teknologi og hva som er teknisk mulig når det gjelder å bruke hydrogen som energibærer på norsk jernbane.

Overgangen til bruk av hydrogen på tog krever innovasjon og å drive utviklingen av tekniske løsninger fremover. Samarbeidet vil i stor grad fokusere på dette i første fase, blir det opplyst.

- Utrolig spennende
Bring Intermodal hilser satsingen velkommen. Det samme gjør ordfører Yvonne Wold i Rauma.

Hun viser til at Sintef har pekt på Raumabanen som en av de mest aktuelle jernbanestrekningene for hydrogendrevne lokomotiv i landet.

- Jeg synes det er svært gledelig at hydrogenkompetansen og godstransporten finner sammen og vil gjøre noe.

- Å være vertskap for et pilotprosjekt som både kan bidra til å få ned klimautslippene og få betydning for en hel bransje er utrolig spennende, sier Wold, i pressemeldingen.

Publisert: 20.01.2022 06:00

Sist oppdatert: 20.01.2022 14:24

Mer om