Har laga supersmart «vaktmester»
Nyvinning som forutsier behovet for vedlikehold, er allerede i bruk til sjøs. Nå tester Tafjord Kraft løsningen fra oppstartsselskapet.
Maskinlæring og kunstig intelligens er stikkord i forretningskonseptet til det unge IT-selskapet Dipai. Teknologien kan sammenlignes med en supersmart digital vaktmester som varsler om tegn til svikt, eller når det er behov for vedlikehold.
– Det kan brukes på alt mulig utstyr som trenger vedlikehold over tid, der du har minst to sensorer, forteller daglig leder André Listou Ellefsen til NETT NO.
Slik kan alt fra rederi til kraftselskap få varsler som samtidig gir mindre nedetid og økt sikkerhet. Man trenger ikke stor fantasi til for å se at markedet kan være stort.
Nogva-konsernet inn som eiere
It-selskapet sprang ut av et prosjekt ved Institutt for havromsoperasjoner og byggteknikk ved NTNU Ålesund.
Da forska de på hvordan det var mulig å bruke maskinlæring til å lage et «predikativt vedlikeholdssystem», som Ellefsen sier. Han ledet arbeidet som tok for seg tradisjonelle skipsmotorer, og som NETT NO omtalte i fjor vår.
Siden den gang har det skjedd mye.
Selskapet ble startet i fjor sommer og de har også rukket å innlede samarbeid med Nogva-konsernet i Søvika. Motorfabrikanten var så godt fornøyd med de første erfaringene, at de nå er inne på eiersida.
– Spesielt rederi har vært interesserte i løsningen som kan spare store vedlikeholdskostnader over tid. Nå er den tatt i bruk på åtte motorer og vi er i en fase for å skalere opp. Målet er å installere på alle Nogva-motorer, forteller Ellefsen.
Les også
Flere prosjekt med Tafjord
Dipai har også tatt steget over på land og samarbeider med Tafjord-konsernet om andre bruksområder for teknologien.
– Vi har hatt ett prosjekt med Tafjord Kraftvarme og nå skal vi i gang med et prosjekt med Tafjord Kraftproduksjon, forteller Ellefsen.
Håpet er at resultatet fører til flere konkrete avtaler om oppdrag.
Det er ikke alt han har lov til å fortelle om, men Ellefsen forklarer at de på det første Tafjord-oppdraget fant et avvik på en pumpe ved hjelp av vibrasjonssensorer. Det ga viktig informasjon om tidspunkt for vedlikehold, og hvordan drifta av pumpene kunne optimaliseres med mindre belastning.
(saka fortsetter under)
E11/S2 Anne Birte Bjørdal Hanken og Jan-Tore Holen om gründerlivet, oppstart og vekst.
Trener opp algoritme
Metoden går ut på at dataene som samles inn, brukes til å trene opp algoritmen til å finne avvik fra det normale driftsmønsteret. Det kan gi varsler om en del i en motor, eller en pumpe er i ferd med å bli dårligere, eller står i fare for å svikte helt.
Ved hjelp av teknologien blir dataene tolket på en måte som etterligner menneskehjernens arbeidsmetode – men som vi ikke har kapasitet til å utføre.
– For eksempel finner den sammenhenger mellom flere sensorverdier og tidligere varsel om avvik. Og algoritmen er den samme om den brukes på land eller til sjøs, påpeker Ellefsen.
– VI har også utvikla en programvare for å samle dataene og en skytjeneste der alt lagres i databaser med et visualiseringssystem, legger han til.
Å gjøre programvaren tilgjengelig for markedet, står i fokus per i dag.
Satser på flere ansatte
Per i dag består Dipai av fire ansatte – pluss en nylig ansatt sommervikar. De holder til på ett kontor hos Ålesund Kunnskapspark, men heldigvis får de om kort tid utvida med ett kontor til.
– ÅKP har tatt imot oss med åpne armer og vi føler at de har troa på prosjektet og teamet. Nå er det like før vi må finne større lokaler, og da har vi også mulighet til å flytte to etasjer opp i bygget, forteller Ellefsen.
Både han, teknisk leder Emil Dale Bjørlykhaug og utvikler Thiago Gabriel Monteiro har doktorgrader fra NTNU Ålesund. Sammen med økonomiansvarlig Øystein Nordli, utgjør dei dag kjernen i temaet.
– Per nå er planen å ansette en ny person til høsten. Og om vi får flere kunder, så må vi ansette flere, legger han til.
Tror på flere oppdrag
Samarbeidet med Nogva og Tafjord-konsernet er en god måte å teste teknologien på. Samtidig er det kilde til gode referanser i arbeidet med å få selskapet til å vokse.
– Vi forsøker å gjøre dette bra i første omgang. Vi setter stor pris på at slike solide selskap viser at de har troa på en start-up fra Ålesund. Så håper vi at det dukker opp flere oppdrag følge av disse prosjektene, avslutter Ellefsen.
Publisert: 22.06.2021 05:55
Sist oppdatert: 22.06.2021 08:01