Jens Petter Tonning foto Karoline
JOBBE ANNERLEDES: Head of corporate finance i Dealflow, Jens-Petter Tonning, sier tøffere tider i markedet tvinger Dealflow til å jobbe annerledes. Foto: Karoline Prytz Berset.
Nytt

Har skapt et investormarked for folk flest

Har hjulpet til med å hente inn nær én milliard siden de «begynte på null». Opplever tøffere tider, men ikke stopp.

Karoline Prytz Berset
23.05.2025

– Vi begynte på null, sier Jens-Petter Tonning i Dealflow til Nett No. 

Han har tittelen head of corporate finance i Dealflow, som har spesialisert seg på emisjoner i unoterte aksjer. Da investeringsplattformen ble etablert i 2018 hadde selskapet nærmest ingen investorer eller kontakter. 

– Investeringer i unoterte aksjer var mer vanlig i land som Sverige og USA, sier Tonning videre. 

Dealflow måtte skape sitt eget marked, som i kombinasjon med lave renter i pandemi-årene skulle vise seg å bli populært. 

Pengene sitter ikke så løst lenger. Det gjør det mer utfordrende enn i gode tider å skaffe kapital
Jens-Petter Tonning

– Pengene sitter ikke så løst lenger
– Nå har vi 30.000 brukere, sier Tonning. 

Siden oppstarten har Dealflow hjulpet selskaper med å hente inn nærmere én milliard kroner. 

Han legger likevel ikke skjul på at høyere renter gjør markedet mer krevende. 

– Pengene sitter ikke så løst lenger. Det gjør det mer utfordrende enn i gode tider å skaffe kapital. 

Tilbyr kjøp og salg av unoterte aksjer
I tillegg til emisjoner, tilbyr Dealflow en markedsplass for kjøp og salg av unoterte aksjer, kalt Dealflow Exchange. 

– Det har vært bra aktivitet hittil i år. Vi ser spesielt at enkeltselskaper med positive nyheter har hatt ganske stor omsetning, sier Tonning.

Han mener likevel at plattformen bør utvikles, og det er noe de jobber kontinuerlig med. 

– Utfordringen er å unngå å bli ansett som en børs, men samtidig forbedre funksjonaliteten så den oppleves så sømløs som mulig. 

Mellomstore beløper
Dealflow ble started av Rune Brunborg og Petter Skulstad som fortsatt er store eiere og sitter i styret i selskapet. 

Ideen kom etter å ha opplevd et behov for «mellomstore» finansieringer. Det dreier seg om et volum som er større enn hva man kunne skaffe fra eget nettverk, men mindre enn hva de store meglerhusene var villige til å tilby. 

Dealflow har siden oppstarten hatt 131 vellykkede kampanjer og har for øyeblikket 21 selskaper på Dealflow Exchange.

Tonning legger vekt på at selskapet også tilbyr manuelt arbeid hvor de ringer større investorer og pitcher. 

Publisert: 23.05.2025 05:00

Sist oppdatert: 22.05.2025 19:40

Mer om