Jonathan Holslag Foto Marius 11
ÅLESUND: Professor Jonathan Holslag advarte Vesten mot å være naive i forholdet til Kina. – De ser på ethvert kinesisk fartøy som et krigsskip for det kommunistiske partiet, sa han til verftskonferansen. Foto: Marius Rosbach
Nytt

Mener Vesten er feige og naive i møte med Kina

Professor i internasjonal politikk mener maritim satsing kan gjøre Europa tryggere.

Marius Rosbach
07.11.2023

Jonathan Holslag er professor i internasjonal politikk ved Vrije-universitetet i Brussel. Han mener Europa og Vesten bør ruste opp den maritime industrien for å sikre seg i en mer utrygg verden.

Det var budskapet da han snakket under den årlige verftskonferansen i Ålesund tirsdag.

– Vi ser mer og mer tydelig at et hvert kinesisk fartøy også er et krigsskip, sa professoren – et poeng han gjentok flere ganger underveis i foredraget.

Holslag var ikke i tvil om hvilke følger en mer ustabil verdenssituasjon burde føre til når det gjelder maritim industri: At Vesten gjør seg mindre avhengig, i første rekke av Kina.

– Det er ingen bedre måte å gjøre det på, enn ved å gjenoppbygge den maritime industrien over hele Europa, la han til.

Mer fra verftskonferansen:

– Verden er i ferd med å bli tøffere
I dag mener han Vesten i for stor grad er preget av å være overforsiktige og at man ikke ønske å fornærme noen – om det skulle være bedrifter, eller kinesiske myndigheter.

– Vi er en gjeng med feiginger, mente Holslag og at vestlige myndigheter i for liten grad tar realitetene innover seg.

– Verden er i ferd med å bli tøffere og vi må bli vant til det, la han til.

Holslag mener å se den samme naiviteten i debatten om sikkerhet ved offshoreinstallasjoner og rørledninger til havs.

– Det virker som at det er en oppfatning blant myndighetene i mange land, at man kan unnslippe konsekvensene. Det er naivt å tenke slik, understreket han.

Mener Kina har militære ambisjoner
Professoren hadde klare synspunkt på hvilke ambisjoner Kina har på det maritime området – og det er ingen lystig historie. Punktvis gikk han gjennom hvordan han mener Kina i realiteten ruster seg for en militær konflikt med USA over Taiwan.

– Vi bør ikke undervurdere i hvilken grad de virkelig ønsker å gjennomføre disse visjonene for framtida, understreket han.

I arbeidet med å forfølge målet, er alle skip bygd med tanke på både sivile og militære formål, ifølge Holslag.

Og det er tett samarbeid mellom det kinesiske forsvaret og skipsbyggerne i landet. Derfor er fartøyene gjerne designet slik at de kan transportere tyngre last, som stridsvogner og lignende.

Ambisjonene er også synlige i kinesiske offentlige strategidokument, viste Holslag. Mulighetene for en militær konflikt med USA, er også én av grunnene til at kinesiske myndigheter er opptatt av å beholde et godt forhold til Russland, la professoren til.

Jonathan Holslag Foto Marius 22
POLITISK ANSVAR: Jonathan Holslag kjente seg igjen i at politikere snakket varmt om maritim industri, men at satsingen i kroner og øre, ikke stod i stil. Foto: Marius Rosbach

Opplever «mismatch» fra politikerne
Bransjesjef for maritim næring, Stål Hegglund, i Norsk Industri ville vite om den Brussel-baserte professoren opplevde en «mismatch» mellom hvordan politikere framsnakket maritim industri – og hvor mye penger som faktisk ble bevilget til området.

Det kjente han seg godt igjen, viste det seg:

– Vi har politikere som løper rundt med store visjoner om hva som skal gjøres. Men når det gjelder å putte pengene på bordet, så kommer de til kort, svarte Holslag.

Han mener bransjen bør måle politikerne på innsatsen og holde de til ansvar, om de ikke leverer. At USA i dag er den nasjonen som i størst grad bidrar til å øke aktiviteten i europeisk maritim industri, mener han framstår som «rart».

– Europa bør være langt mer forsiktige
Selv om professoren i utgangspunktet er tilhenger av å dele teknologi, mener han det er en økende risiko for at kunnskap fra vestlige bedrifter blir utnyttet til militære formål av andre land.

Mer støtte og maritim satsing fra myndighetene kan også demme opp for dette, mener Holslag.

– Europa bør være langt mer forsiktige, og sørge for at bransjen har alternativer her hjemme, la han til.

Publisert: 07.11.2023 15:34

Sist oppdatert: 08.11.2023 00:47

Mer om