Havila Capella ved Tersan montasje leif mange langset foto Havila Kystruten Marius Rosbach 111
NY RETTSSAK: Leif Mange Langset møtte forrige uke i retten i Ålesund i en strid om betaling for arbeidet på Havila Kystruten-skipa. Denne uka må han møte i en ny. Foto: Havila Kystruten/Marius Rosbach
Nytt

Møtes i retten om forskuddsgarantier

Tersan-verftet og Langset strides om minst 50 millioner kroner etter oppdrag på Kystruten-skip.

Marius Rosbach
27.09.2022

Det tyrkiske verftsselskapet Tersan Tersanecilik Sanayi ve Ticaret møter Molde-konsernet Langset til hovedforhandlinger i en tvistesak denne uka.

Retten settes ved fylkeshuset i Molde onsdag og torsdag, og striden står om et garantikrav – og hvilket handlingsrom Molde-selskapet har overfor verftet.

Kort fortalt mener Tersan at Langset har få muligheter, mens moldenserne er uenige.

Betalte ut forskudd
Utgangspunktet er en morselskapsgaranti utstedt av Langset As, for å sikre forskuddsbetalinger fra Tersan for innredningsarbeid om bord på
Kystruten-skipene.

Verftet hadde betalt forskuddene til Langset sitt datterselskap Norwegian Marine Interior (NMI).

Pengene skulle brukes til å betale produsenter av møbler og utstyr, slik at disse kunne komme i gang med produksjon og arbeidet om bord.

Havila Capella ved Tersan foto Havila Kystruten 22
TIL SAMMEN FIRE SKIP: Havila Kystruten har bygd til sammen fire skip ved Tersan-verftet. Arbeidet har vært prega av forsinkelser på grunn av pandemi og Russland-sanksjoner. Foto: Havila Kystruten

Oppstod uenighet
Underveis skal det ha oppstått uenighet, blant annet fordi NMI hadde finansielle utfordringer, skriver Tersan i sitt sluttinnlegg i forkant av rettssaken.

Verftet opplyser at de ble enige med den norske utstyrsleverandøren under et møte i november i fjor.

Avtalen innebar at NMI skulle få en engangssum for å gjøre ferdig jobben om bord på de to skipa Havila Capella og Havila Castor.

Deler av beløpet skulle betales som forskudd, og en garanti fra Langset skulle garantere for pengene.

Striden står om minst 50 millioner
Etter at kontraktene mellom NMI og det tyrkiske verftet ble hevet i mars, har Tersan krevd tilbakebetalilng av forskuddene med henvisning til garantien fra morselskapet.

Beløpet kommer ikke fram i sluttinnleggene, men under forrige ukes rettssak i Ålesund mellom NMI og Havila Kystruten, ble det opplyst at det dreier seg om mer enn 50 millioner kroner, ifølge Sunnmørsposten.

Også den tvisten omhandler innredningsarbeidet om bord på Kystruten-skipene. I den samme rettssaken kom det fram at Langset også har krav mot Tersan.

Uenige om handlingsrommet til Langset
I sluttinnlegget til saka som starter i Molde onsdag, kommer det fram at partene er uenige om i hvilken grad Langset kan komme med innsigelser, krav eller motkrav som gjelder «det underliggende rettsforholdet mellom Tersan og NMI».

Veftet mener Molde-firmaets muligheter er sterkt begrenset og viser til en «felles forståelse» for hvordan avtalen fra november 2021 skulle forstås.

Langset mener på sin side at avtalen som ble inngått ikke avgrenser deres handlingsrom, og mener en slik begrensning måtte være avtalt spesielt.

Mener NMI har holdt sine forpliktelser
Langset påpeker også at vilkåret for at garantien skal betales ut, er at datterselskapet misligholder forpliktelsene sine i kontrakten med verftet.

– Tersan har ikke godtgjort at NMI har misligholdt sine forpliktelser overfor Tersan, argumenteres det i sluttinnlegget fra Molde-selskapet sine advokater.

Langset har ført opp styreleder Leif Magne Langset i Langset As til å avgi partsforklaring. Tersan har ført opp nestleder i styret Ahmet Paksu til å avgi forklaring på vegne av verftsselskapet.

Publisert: 27.09.2022 12:01

Sist oppdatert: 30.09.2022 09:49

Mer om