Stig remoy montasje krilltraler foto marius rimfrost
IKKE GITT OPP: Rimfrost-eier Stig Remøy opplyser i en pressemelding torsdag morgen at selskapet ønsker å få hånd om skipet de bestilte fra Tersan for flere år siden. Foto: Marius Eosbach/Rimfrost
Nytt

Stig Remøy: Siste ord er ikke sagt

Rimfrost vil gi Aker kamp om skipet som konkurrenten vil bygge om.

Marius Rosbach
09.01.2025

Krillselskapet Rimfrost har finansiering som gjør at de er klare til å overta fartøyet som er spesialbygd for Rimfrosts patenterte teknologi, heter det i en pressemelding fra Rimfrost. 

Onsdag ble det kjent at Aker Qrill Compay hadde inngått en avtale med Tersan-verftet om å bygge om Rimfrost-skroget, til et fjerde krillskip i Aker-selskapet sin flåte. 

- Siste ord er ikke sagt i denne saken. Rimfrost er gjeldfritt, og sterke eiere står bak selskapet. Vårt mål er igjen å få hånd om skipet for å ferdigstille verdens mest bærekraftige og innovative krillfartøy, som har blitt forhindret av pågående prosesser med Westcon. Dette er Tersan informert om, uttaler Stig Remøy i meldinga. 

Nyheten onsdag kom som en overraskelse på Rimfrost, ifølge pressemeldinga. 

Rimfrost opplyser at kun fire måneders installasjonsarbeid i Norge gjenstår før selskapet kan sette fartøyet inn i fiske.

Etter planen skulle Rimfrost få om bord en fabrikk på skipet fra Westcon. Etter uenighet med det norske verftet ble skipet liggende i Tyrkia, og i fjor høst ble det kjent at Tersan forsøkte å finne ny eier.

Peker på flere hindre
Remøy peker på at Aker-selskapet må forsere flere hindre for å kunne bruke skipet de skal ha gjort avtale med Tersan om å overta.

  • Fiskeridirektoratet må gi ervervstillatelse for fartøyet, med utgangspunkt i den eksisterende konsesjonen Aker har for nytt fartøy. 
  • I tillegg må Nærings- og fiskeridepartementet avgjøre om kontrollen over Akers konsesjoner fortsatt er på norske hender eller om den nå reelt ligger hos det amerikanske selskapet AIP. 
  • I tillegg vil ombyggingen av Rimfrost-fartøyet til bruk for Akers teknologi være svært tidkrevende og være langt dyrere for Aker enn et nybygg, hevder Remøy. 

Aker Qrill Company-sjef Webjørn Barstad fortalte på sin side til Nett No onsdag at det var rimeligere for selskapet å bygge om det tidligere Rimfrost-skroget, enn å bygge nytt. 

Barstad fortalte videre at det har mål om å få skipet i fiske i løpet av 2026. Videre vil de bygge opp Aker Qrill Company til å bli Norges største fiskeriselskap med base i Ålesund. 

Mener motivet er å hindre konkurrent
Herøy-rederen mener at Aker sitt hovedformål med saka er å hindre en konkurrent i krillmarkedet.

- I mer enn 10 år har Akers strategi vært å bruke tid, penger og ressurser i rettssaler over hele verden på å stoppe en brysom konkurrent, heller enn å konkurrere om kvalitet og teknologi på krillfeltene i Antarktis. Akers Goliat-strategi om å slite ut en mindre konkurrent gjennom kostbare og langvarige rettsprosesser, har imidlertid mislykkes, sier Remøy videre. 

Aker-selskapet og Rimfrost har tidligere blant annet vært gjennom en opprivende strid om Juvel-skipet – som Aker Biomarine kjøpte i 2020. 

I torsdagens pressemelding hevder Remøy at partene har vært 14 saker i norsk og amerikansk rett, som alle har endt i Rimfrosts favør eller med at Aker har trukket saken.

- Vår patenterte teknologi er revolusjonerende og gir bedre kvalitet på krillprodukter enn noen kjent teknologi. Aker har undervurdert vår utholdenhet tidligere, og vi har ikke planer om å gi oss denne gangen heller, uttaler Remøy.

Kommunikasjonsdirektør Tormod Sandstø i Aker Qrill Company opplyser til Nett No at dei ikkje ønskjer å kommentere meldinga frå Rimfrost. Han opplyser at dei held seg til seljar av skipet og norske styresmakter. 

Bakgrunn:

Publisert: 09.01.2025 08:04

Sist oppdatert: 09.01.2025 10:04