Havila Capella ved Tersan montasje leif mange langset foto Havila Kystruten Marius Rosbach 111
STRID OM STORE BELØP: Det tyrkiske Tersan-verftet og Molde-konsernet Langset har rettet tosifret millionkrav mot hverandre etter at oppdraget med å innrede Havila Kystruten-skipene endte i økonomiske problem og uenigheter. Styreleder Leif Magne Langset i Langset var blant dem som forklarte seg i retten. Foto: Havila Kystruten/Marius Rosbach
Nytt

Tapte første runde mot Tersan

Medhold til tyrkisk verft i garantikrangel med Langset. Strid om titalls millioner etter innredningsjobb.

Marius Rosbach
25.11.2022

Møre og Romsdal tingrett ga det tyrkiske verftsselskapet Tersan Tersanecilik Sanayi ve Ticaret medhold i første runde av en rettstvist med Langset-konsernet i Molde.

Det kommer fram i dommen etter rettssaka i slutten av september, som nylig ble klar.

Bakgrunnen er at det tyrkiske verftet krever nær 6,2 millioner euro - eller rundt 64 millioner kroner– fra Langset etter at kontrakten for innredning av de nye skipene til Havila Kystruten ble kansellert.

Vil komme tilbake til selve kravet
Spørsmålet som retten vurderte i denne omgang, var omfanget av en morselskapsgaranti stilt av Langset – og i hvilken grad Molde-konsernet kan legge fram motkrav.

Kort sagt kom tingretten fram til at Langset sine muligheter er begrenset, og ga dermed medhold til Tersan i denne rettsrunden.

Om ikke partene kommer til enighet utenfor rettssalen, vil retten komme tilbake til spørsmålet om selve kravet fra verftet og størrelsen på dette.

Havila Capella ved Tersan foto Havila Kystruten 22
TIL SAMMEN FIRE SKIP: Havila Kystruten har bygd til sammen fire skip ved Tersan-verftet. Arbeidet har vært prega av forsinkelser på grunn av pandemi og Russland-sanksjoner. Foto: Havila Kystruten

Endte i krangel og økonomisk uføre
Det var Langset sitt datterselskap Norwegian Marine Interior (NMI) som hadde oppdraget med å innrede de fire skipene som Tersan skal levere.

Kontraktssummen for oppdraget med interiør, møbler og annet utstyr om bord på skipa, var på mer enn 300 millioner kroner til sammen.

Underveis fikk NMI økonomiske problem og ble avhengige av forskuddsbetaling. Etter hvert røk de også uklare med verftet om betalinga. Det hele endte med kansellering av oppdraget.

I etterkant har det tyrkiske verftet beskyldt NMO for kontraktsbrudd og lagt kravet på mer enn seks millioner euro på bordet.

Langset med millionkrav tilbake
Langset mener at verftet ikke kan kreve pengene med henvisning til den omstridte garantien – og at det uansett var umulig å ta stilling til kravet, før uenighetene mellom Tersan og NMI var avklart.

Det hører med til historien at Langset på sin side krever Tersan for 3,9 millioner euro som følge av uenigheter mellom verftet og datterselskapet.

I den 38 sider lange dommen tar retten for seg formålet og bakgrunnen for garantien.

Retten legger til grunn at garantien ikke er en alminnelig morselskapsgaranti, men en mer begrenset garanti som skulle sikre verftet sine forskuddsbetalinger om materiell eller utstyr var forsinka.

Med andre ord dreier det seg ikke om en generell forpliktelse for andre økonomiske forhold. Som følge av dette, mener retten også at Langset sine muligheter til å stille motkrav er begrenset.

Fordi størrelsen på sakskostnadene avhenger av den videre saksgangen, utsatte retten å ta stilling til fordeling av disse.

Publisert: 25.11.2022 05:00

Sist oppdatert: 25.11.2022 08:23

Mer om