Sarah Isabella Aarøe Ola Engvik Parkly foto Parkly 11
VEKSTSELSKAP: Ola Engvik er én av fire gründere og daglig leder i Parkly, som nylig har ansatt Sarah Isabella Aarøe som markedssjef. Teknologiselskapet har lagd en løsning som forenkler hverdagen for både brukere og eiere av parkeringsplasser. Foto: Parkly
Nytt

Utfordrer vil parkere konkurrentene

Å overleve er det største problemet for oppstartsbedrifter. Parkly har løst utfordringa ved å mangedoble salget år for år.

Marius Rosbach
05.02.2022

De siste årene er det etablert rekordmange nye foretak på Nordvestlandet. Det lover godt for mulighetene til at det oppstår nye vekstselskaper i regionen framover.

Å overleve de første åra er blant de største utfordringene til alle nystarta selskap. Årlig statistikk fra SSB viser at om lag halvparten av nyetableringene går dukken i løpet av første «leveår». Etter tre år er bare rundt ett av tre selskap fortsatt i drift.

Salg, nøysomhet – og gode partnere
Seriegründer Bjørn Eilertsen har starta flere selskap enn de fleste – 11 i alt – og vet litt om hva som kreves for å overleve etableringsfasen.

– Mine råd er å satse på salg, nøysomhet og å få med de rette folka – som gjerne er bedre enn deg selv, forteller han til NETT NO.

– Om det er tjenester, eller produkt, så mener jeg at man knapt kan starte tidlig nok å jobbe med salg. Det avgjør om du overlever eller ikke, legger Eilertsen til.

(saka fortsetter under)

Bjørn eilertsen flytsona foto kristin støylen 11
SERIEGRÜNDER: Bjørn Eilertsen har vært med å bygge opp en rekke selskap. Få dager etter koronapandemien startet han regnskapsbyrået Flytsona, som nylig slo seg sammen med Rekna. Sammen har de en målsetting om å bli størst på Nordvestlandet i sitt marked. Foto: Kristin Støylen

Mange nyetablerte kunder
Ålesunderen leder regnskapsbyrået Flytsona, som nylig ble slått sammen med Rekna. Han forteller at de har fått mange nyetablerte selskap som kunder de siste åra.

– Det er mange vurderinger å ta. Da er det viktig å finne en regnskapsfører som forstår deg, og som kan være en god sparringspartner, sier Eilertsen.

Han forteller at nystarta selskap gjerne har spørsmål om alt fra styredeltakelse og aksjonæravtaler, til økonomi og HR-funksjoner.

Har mangedoblet inntektene

Et selskap som trygt kan sies å ha fulgt rådet om å satse på salg, er teknologiselskapet Parkly i Ålesund. De holder til på Amfi Moa, men selskapet er registrert i nabokommunen Sula.

Firmaet bruker kamerateknologi og kunstig intelligens i en egenutvikla løsning, som skal forenkle hverdagen for både brukere og eiere av parkeringsplasser.

Parkly ble starta i 2019. Året etter hadde de under én million omsetning, men allerede i 2021 ble driftsinnntektene tidoblet - og i år regner selskapet med å omsette for mellom 30 og 40 millioner kroner.

Selskapet ble verdsatt til 70 millioner kroner i en nylig emisjon der en rekke investorer fra Nordvestlandet gikk inn.

(saka fortsetter under)

Parkly Overøye Skiarena Stordalen foto parkly 11
OVERØYE: Skianlegget på Overøye i Stordal er blant dem som har tatt i bruk løsningen fra Parkly. Per i dag har selskapet 25 anlegg rundt om i landet, og målet er en dobling i løpet av året. Foto: Parkly

Sarah Isabella Aarøe er nyansatt markedssjef og skal løfte salget videre. Hun synes det er kjempespennende å jobbe i det hun omtaler som «en liten rebell» i parkeringsbransjen.

– Det er noen få aktører som dominerer markedet, så jeg synes denne satsinga er veldig spenstig. Det som fikk meg på kroken, var at Parkly er et utradisjonelt lokalt proptech-selskap som virkelig er offensive, forteller Aarøe til NETT NO.

Det som fikk meg på kroken, var at Parkly er et utradisjonelt lokalt proptech-selskap som virkelig er offensive
Sarah Isabella Aarøe

Parkering uten bøter
Parkly sin nye markedssjef forteller humoristisk at de har tenkt til å bli noe så sjeldent som et populært parkeringsselskap. Bøter er for eksempel blitt et fremmedord.

– Det er befriende og egentlig ønsker vi å være usynlige. Om de som bruker parkeringsplassen slipper og tenke på betaling overhodet, så har vi levert varene, forklarer Aarøe.

Den forenkla brukeropplevelsen er mulig ved hjelp av skiltregistrering ved inn- og utkjøring, og en plattform som håndterer «alt annet». Brukerne kan velge om de vil betale ved å registrere bankkort, på nett eller med betalingsautomat. Om ingen av alternativene brukes, får bileieren tilsendt faktura.

– Vi mener løsningen passer de aller fleste anlegg som har en definert innkjørsel og muligheten for å plassere kamera. Plattformen som er laga og utvikla av våre folk, kan «snakke med» systemene til parkeringseierne, og vi tar hånd om alle «back office»-funksjoner, forteller hun.

(saka fortsetter under)

Parkly portalen plattform skjermfoto 11
ENKEL OVERSIKT: Markedssjefen forteller at det som skiller Parkly sin løsning fra konkurrentene, er at den gir parkeringsplasseierne full kontroll til å administrere anlegget. Skjermfoto: Parkly

Startet med mindre aktører
I oppstarten satsa Parkly-gründerne Ola Engvik, Stian Bang, Egil Giørtz og Erik Herje på å kapre mindre kunder som de store aktørene i markedet ikke hadde funnet interessante.

Men ambisjonene er større. Per i dag har Parkly 25 anlegg i drift over store deler av landet og målet er dobbelt så mange allerede i år.

– Flere av anleggene har vi fått fordi andre brukere har anbefalt oss. Min drøm for sal og markedsarbeidet framover, er at vi vil ha mange gode ambassadører for vår løsning når vi kommer opp i skikkelig styrefart, forteller markedssjefen.

Vil vokse internasjonalt
Ålesund-selskapet sikter også internasjonalt. I flere land er det ennå ikke åpnet for skiltregistering, påpeker Aarøe. De venter derfor at markedet bare vil vokse framover.

– Vi mener at vi kan utkonkurrere de fleste i bransjen på de segmentene som vi satser på. Først skal vi ta de markedsandelene i Norge som vi trenger for å ha musklene nok til å komme oss utenfor landegrensene, påpeker hun.

(saka fortsetter under)

Parkly Bø Sommarland foto parkly
PARKLY-KUNDE: Bø Sommarland er blant de største turistattraksjonene i landet med rundt 200.000 besøkende årlig - og bruker parkeringsteknologi fra Ålesund-selskapet. Foto: Parkly

Må ikke kunne alt selv
Plattformen til Parkly er skalerbar, som gjør at de kan håndtere kraftig vekst, uten at de må øke tilsvarende i bemanning.

Teknologibedrifta venter likevel at de vil bli flere enn dagens seks ansatte.

Samarbeid er et nøkkelord for teknologibedrifta og i oppstarten har de jobba sammen med et utviklerfirma på Sri Lanka. Aarøe forteller at det ikke er noe mål å «kunne alt selv». Da finner de heller gode samarbeidspartnere.

Det var også naturlig å inngå samarbeid med Easypark – Norges mest brukte parkeringsapp – slik at app-en kan brukes sømløst med Parkly sitt system.

– Vi skal bli populære fordi vi skaper gode kundeopplevelser, understreker markedsjefen.

Framvekst av ny type selskap
Seriegründer Bjørn Eilertsen mener Parkly er et godt eksempel på en type selskap det blir stadig flere av i regionen.

– Jeg opplever at det er en del selskap som jobber med teknologi, og det vi kan kalle konsulenttjenester, som det tidligere ikke har vært så mange av i Ålesund, sier han.

Eilertsen ser en utvikling med flere firma som jobber med alt fra informasjonsarbeid og rådgivning, til systemutvikling og andre tjenester.

– Jeg antar at det skjer fordi det drives mye god business i Ålesund - og det er gledelig, avslutter han.

Podium

E11/S2 Anne Birte Bjørdal Hanken og Jan-Tore Holen om gründerlivet, oppstart og vekst.

Publisert: 05.02.2022 05:55

Sist oppdatert: 05.02.2022 02:02

Mer om