Norwind gale svein leo aure montasje foto Marius
ÅLESUND: Norwind Gale som ble døpt i Ålesund mandag skal i løpet av kort tid i arbeid på en dansk vindpark. Norwind Offshore-sjef Svein Leon Aure forteller at rederiet opplever stor etterspørsel etter skipene. Foto: Marius Rosbach
Nytt

Vil ha flere skip til havvind

Norwind-rederiet vil få fem skip i flåten neste år – og vurderer allerede flere.

Marius Rosbach
12.06.2023

Ålesund-rederiet Norwind døpte mandag sitt nyeste skip for havvind Norwind Gale. Skipet blir det første til rederiet som er bygd for havvind fra starten av.

Dåpen skjedde på Skansekaia rett foran hovedkontoret til skipsbyggerne i Vard.

Norwind-rederiet fikk sitt første skip for vindkraftmarkedet i fjor, en ombygd PSV. De har også tre skip av samme type som Norwind Gale under bygging hos Vard.

Det betyr at rederiet neste år vil ha fem spesialskip for havvind i flåten.

– Vi skal forsikre oss om at vi har kapasitet til å ta levering av de først, men så ser vi for oss at vi skal ha flere båter, forteller administrerende direktør Svein Leon Aure i Norwind Offshore til NETT NO.

I vinter har vi faktisk kunnet velge og vrake i hvilke kontrakter vi skulle ta
Svein Leon Aure
Norwind gale dåp 33
FØRSTE AV FIRE SKIP: Norwind Gale er det første av fire skip som Vard skal bygge for rederiet. To blir levert fra verft i Norge og to fra konsernet sitt verft i Vietnam. Foto: Marius Rosbach

Kunne velge å vrake blant kontrakter
Aure har selv erfaring fra oljeservice og var med på nedturen i det tidligere Farstad-rederiet. Nå ser han med glede fram til at bransjen står framfor en ny opptur i markedet for havvind.

– Nå er det en helt annen situasjon enn vi har vært de siste åra. I vinter har vi faktisk kunnet velge og vrake i hvilke kontrakter vi skulle ta. Det er selvfølgelig en veldig behagelig situasjon, sier han.

Norwind Gale skal rett i arbeid for et dansk energiselskap og har kontrakt for ett års arbeid.

– Også det neste skipet vi får levert mars neste år, skal rett ut i kontrakt. Så får vi to til neste år og vi ser allerede etterspørsel etter skipene neste sesong, sier han.

– Markedet tegner til å bli veldig godt, legger han til.

Norwind gale dåp Andy Farstad Svein Leon Aure 11 foto Marius 11
GIKK OM BORD: Norwind Offshore-sjef Svein Leon Aure (t.v.) og medeier Sverre Andreas Farstad på vei om bord i vindskipet. Inviterte gjester skulle en kort seilas på fjorden etter dåpen. Foto: Marius Rosbach

Slipper å tenke på oljepris
Tidligere Fartstad Shipping-sjef og eier, Sverre Andreas Farstad, var blant dem som var med på dåpen.

Medeieren og en av de sentrale aktørene ved oppstarten av Norwind-rederiet, mener det er andre som bør trekkes fram i anledningen. Han tar seg likevel tid til å svare på et par spørsmål før de inviterte gjestene skal en kort tur på fjorden med skipet.

Veteranen er ikke tvil om hva som er den største forskjellen på oppturen som tegner seg framover - sammenlignet med boomen i offshore for drøyt ti år siden.

– Den største forskjellen er at vi ikke er avhengig av en oljepris. For det var det som knakk oss sist, sier han.

«Andy» Farstad som han kalles av de fleste i byen, forteller at han fortsatt følger med på markedet og utviklinga på ratene.

– Jeg er alltid optimist, og det må du være for å komme videre, sier han om utsiktene videre.

Norwind gale dåp 55 foto marius
UT I ARBEID: I løpet av kort tid skal Norwind Gale ut i arbeid ved en dansk vindpark på en ett-årskontrakt. Foto: Marius Rosbach

Finansiert med lokale banker
Rederisjefen forteller at man på langt nær får «kastet penger etter seg» for å bygge skip. Det er likevel enklere enn på en stund.

Norwind Gale er finansiert ved hjelp av det statlige eksportkontoret Eksfin, Sparebanken Vest og Sparebank 1 SMN.

- Vi har konsentrert oss om de lokale og de har vært støttende, og det som dreier seg om offshore wind er lettere å finansiere, enn en del andre segment, sier Aure.

Norwind Offshore ble startet opp i 2021 og bygde delvis på staden til oljeservicerederiet Sverre Farstad & co.

Med på satsinga var Sverre Anders Farstad og sønnen Sverre Olav Farstad, sammen med Eivind Volstad og sønnen Espen Volstad. I tillegg var også Kleven-familien i Ålesund med gjennom Maren Kleven Fox og Magnus Kleven. Begge er barn av Bunker Oil-eier Jan Magnus Kleven.

I fjor kom også det danske investeringsfondet Navigare Capital Partners inn som medeiere.

Vard sine designere i Ålesund har tegnet det 85 meter langt skipet som blir formelt overlevert i løpet av uka.

Skroget til Norwind Gale ble bygd ved Vard Braila-verftet i Romania og er utrustet ved Vard sitt verft i Brattvåg. Om bord er blant annet en avansert gangvei med heissystem fra Ålesund-selskapet Uptime International.

Flere lokale leverandører har oppdrag på Norwind-skipa. Les saker om disse under:

Publisert: 12.06.2023 15:24

Sist oppdatert: 12.06.2023 20:05

Mer om