Alberto Maestrini foto Ogne
ADVARSEL: I sommer overlater Alberto Maestrini roret til Cathrine Kristiseter Marti etter å ha ledet Vard siden oktober 2020. Før han slutter kommer han med en advarsel til den maritime klyngen på Nordvestlandet. Foto: Ogne Øyehaug
Nytt

Advarsel fra Vard-sjefen

Uten skipsbygging vil den maritime klyngen forvitre.

23.05.2024

Avtroppende Vard-sjef Alberto Maestrini kom både med en advarsel og en oppfordring på advokatselskapet Advisos næringslivsseminar i går: Ta vare på skipsbyggingen!

Satses det bare på design, mens selve byggingen overlates til skipsbyggere i lavkostland i Asia, forvitrer etterhvert den maritime klyngen, etter Maestrinis vurdering. For å utvikle seg og bidra til nyskaping trenger klyngen den kunnskapen som kan hentes ut fra erfaringen med å bygge skipene.

Industriell investor
Italienske Fincantieri kjøpte seg inn i Vard i 2013 for å få et nytt ben å stå på, i tillegg til cruiseskip og fartøy til forsvaret.

Vard er en av Nordvestlandets største private arbeidsgivere, med over 1200 ansatte og nybyggingsverft i Søvika, Brattvåg og Tomrefjord, og hos utstyrsleverandører som Seaonics og Vard Electro.

Vards bygging av offshorefartøy til olje- og gassbransjen var god butikk, men da oljeprisen stupte i 2014 tørket det markedet helt inn.

Vard ble i stedet et pengesluk, men som en industriell investor valgte Fincantieri å ikke kaste kortene. I flere år på rad gikk Fincantieri inn med lån og garantier for å holde datterselskapet på Nordvestlandet flytende.

Satset på flere markeder
- Du kan ikke basere deg bare på en nisje, sa Martini om lærdommen fra Vard-investeringen og nedturen etter oljeprisfallet i 2014.

Fincantieri satset først på at Vard-verftene kunne bygge mindre cruiseskip. foreløpig siste cruiseskipene som ble bygget var lønnsomme, men det tok tre-fire år å komme dit, ifølge Maestrini.

Cruisemarkedet forsvant med koronapandemien i 2020. Bergingen for Vard kom etterpå, bygging av fartøy til kabellegging og servicefartøy til vindkraftanlegg til havs.

- Det var det som berget Vard, sa Maestrini.

Milliardoppdrag
Både i fjor og i år har kontraktene kommet på rekke og rad.

Bare i løpet av ti dager i desember 2023 offentliggjorde Vard tre milliardkontrakter. Konsernet fikk nybyggingsoppdrag for rundt 20 milliarder kroner i løpet av året.

Alle oppdragene gjorde at Vard trengte flere folk. I januar meldte konsernet at det skulle ansette 150 nye i løpet av 2024.

Publisert: 23.05.2024 05:00

Sist oppdatert: 22.05.2024 21:51

Mer om