Sula Gondol Toppstasjon med gondoler Illustrasjon Flakk Gruppen Snøhetta 11
SULAFJELLET: Flkk Gruppen ønsker å bygge en gondolbane på 3200 meter fra Devoldfabrikken til toppen av Sulafjellet. Turen til toppen er beregnet å ta 11 minutter. Illustrasjon: Flakk Gruppen Snøhetta
Nytt

Har regnet på verdiskaping og arbeidsplasser

Sjå video av korleis dei vil bygge Sulagondolen.

Marius Rosbach
29.09.2022

Flakk Gruppen har oversendt forslag til reguleringsplan for en gondol fra Langevåg til Rundehornet på Sulafjellet.

Samtidig går de ut med en omfattende presentasjon av reiselivssatsinga som nå skal til politisk behandling.

På nettsida sulagondol.info er det lagt ut beskrivelser med illustrasjoner som viser hvordan utbyggerne ser for seg å gjennomføre prosjektet.

Til politisk behandling
I første omgang skal forslaget ut til offentlig høring før det er klart for sluttbehandling i kommunestyret.

- Med det omfattende materialet som nå er utarbeidet og innsendt føler vi oss trygg på at Sula kommune har et godt og saklig grunnlag for å starte realitetsbehandlingen av forslaget til reguleringsplan, uttaler prosjektleder Terje Devold i en pressemelding.

Se video med presentasjon av Sulagondolen:

Vil skape 75 nye arbeidsplasser
Tidligere er det opplyst at prislappen for hele prosjektet vil være på rundt 450 millioner kroner. Det vil i tilfelle være den største reiselivssatsingen i regionen noen gang.

Ifølge beregninger fra Menon Economics vil prosjektet skape 75 nye arbeidsplasser i Ålesund og Sula. I tillegg kommer sysselsetting i byggeperioden.

Årlig verdiskaping når anlegget er kommet i drift, anslås til 60 millioner kroner.

Planen som nå er lagt på bordet berører et betydelig mindre område enn først tenkt. Tilrettelegging av sykkelløyper er blant tiltakene som er tatt ut fra det opprinnelige forslaget.

Sulagondolen trase skisse Flakk Gruppen 11
TRASEEN: Forslaget som nå ligger på bordet berører en betydelig mindre område av fjellet. Det er også lagt inn en «knekk» på traseen for at færre boliger skal bli berørt. Illustrasjon: Flakk Gruppen

Vil løse ut boliger til markedspris
Forslaget om å bygge Sulagondolen har skapt stor debatt i lokalmiljøet og mange har vært uroa for konsekvensen for beboerne som blir berørt.

Med den nye traseen som er foreslått, er det ett bolighus som ligger under selve traseen og ni boliger hvor gondolvognene vil gå over folk sine hager eller uterom.

I forslaget fra Flakk Gruppen kommer det fram at utbyggerne tilbyr seg å løse inn disse eiendommene innenfor et «40-metersbelte» til hva markedsprisen var før gondolplanene ble kjent. Alternativt vil de tilby erstatning ut fra forringelse av eiendommen.

Sulagondolen toppstasjon Illustrasjon Flakk Gruppen Snøhetta 22
TOPPSTASJONEN: Snøhetta-arkitektene har tegnet toppstasjonen hvor det blant annet er planlagt to spisesteder og flere utsiktsterrasser. Illustrasjon Flakk Gruppen Snøhetta

For boligene som ligger lengre unna traseen, men åpenbart blir påvirket, vil utbyggerne vurdere hver enkelt sak individuelt. De vil også dekke innledende juridisk bistand til huseierne.

Devold påpeker at de har som målsetting at ingen skal oppleve noen økonomisk ulempe som følge av prosjektet.

Alpinløype, zipline og servering
I tillegg til gondolbane er det planlagt en 1141 meter lang zipline med fallhøyde på 304 meter og 1-2 alpintraseer med T-krokheis og barnetrekk. Det blir også lagt til rette for kunstsnøproduksjon og preparerte langrennsløyper.

Bunnstasjonen med servicefunksjoner er planlagt ved Devoldfabrikken. 425 meter over havet blir det en mellomstasjon og toppstasjonen ligger på 725 meters høyde.

På toppen er det planlagt en stasjon med to spisesteder, møterom, stor takterrasse og amfiløsning for kulturarrangement utendørs.

Publisert: 29.09.2022 18:00

Sist oppdatert: 30.09.2022 11:51

Mer om