Ikke godt nok sikra mot vanninntrengning
Havarikommisjonen vil skjerpe sikkerheten på el-fartøy etter brann på Ålesund-bygd turistbåt.
Statens Havarikommisjonen anbefaler en rekke innskjerpelser og endringer i regelverket i kjølvannet av brannen om bord i MS Brim i fjor.
Båten ble bygd av Maritime Partner i Ålesund og levert til Brim Explorer-rederiet i 2019. Det var i mars i fjor at det brøt ut brann i batterirommet til den eldrivne sigthseeingbåten.
Etter brannen opplyste daglig leder Agnes Árnadóttir i Brim-rederiet at konstruksjonen hindret større ødeleggelser.
Rapporten fra havarikommisjonen viser også at konstruksjonen trolig bidro til brannen.
– Batteri- og ventilasjonssystemet var ikke tilstrekkelig sikret mot vanninntrengning, sier havariinspektør Petter Halfdansen i en uttalelse om resultatene av havarikommisjonens arbeid.
Sjøvann trengte inn og kortsluttet batteriene
Batteriene om bord er følsomme for sjøvann, og i dette tilfelle førte
vanninntrengning til at brannen oppstod da Brim var på seilas i Oslofjorden.
Vannet trengte gjennom ventilasjonsuttaket i tunnelen under
katamaranskroget, videre inn gjennom vifta og ned på batteriene - som
igjen førte til kortslutning og at brannen oppstod i styrbord batterirom.
Slik mener kommisjonen at brannen oppstod
- Brannen om bord oppstod med stor sannsynlighet som følge av at sjøvann trengte inn via ventilasjonssystemet og kom i kontakt med batterisystemets høyspenningsdeler, med påfølgende kortslutning, lysbuer og brann.
- Undersøkelser har vist at den lave beskyttelsesgraden bidro til at sjøvann og sjøluft kunne trenge inn i batterimoduler. Sen utløsning av brannslokkemiddel ga liten slukkeeffekt og hindret ikke brannforløpet, men hadde en kjølende effekt i en kort periode.
- Det mangler en tydelig slukkestrategi som begrenser skadeomfanget ved brann i litium-ion batterier.
- Undersøkelsen viser at det er flere området hvor farer ved bruk av litium-ion batterier ikke var tilstrekkelig identifisert eller ivaretatt i design.
- DNVs klasseregelverk for batterisikkerhet, slik det er utformet i dag, ivaretar ikke i god nok grad fareaspektene ved bruk av litium-ion batterier om bord fartøy, bemerker rapportskriverne.
(saka fortsetter under)
Oversett lekkasjepunkt
Havarikommisjonens undersøkelse har vist at plasseringen av
ventilasjonsutløpet i tunnelen var ugunstig og uten tilstrekkelige
tiltak for å forhindre vanninntrenging.
Verken verftet, klasseselskapet eller Sjøfartsdirektoratet identifiserte at ventilasjonsviften i batterirommet var et lekkasjepunkt med tanke på sjøvanninntrenging, heter det i meldingen fra havarikommisjonen.
Basert på hvordan regelverket er utformet i dag, kan samme feil gjenta seg. Kommisjonen fremmer derfor i alt sju såkalte sikkerhetstilrådinger som følge av undersøkelsen.
Les de sju sikkerhetsrådene her (ekstern lenke)
Svakheter ved slukkesystem
Rapporten viser videre at det er flere områder hvor sikkerheten kan forbedres om bord på el-fartøy.
Den peker blant annet på svakheter ved slukkesystem om bord på fartøy med litium-ion batterier, og at brannvesenet ikke var godt nok drillet i å håndtere slike utfordringer.
Brannslukking og kontroll av fartøyet pågikk i flere dager, før fartøyet ble ansett som trygt nok til å gå om bord.
Publisert: 19.07.2022 12:42
Sist oppdatert: 19.07.2022 13:44