Setter inn mannskap med brei erfaring
De som mønstrer på dåpsklare Arctic Pearl, har variert bakgrunn. Sintef-topp er gudmor for Ava Ocean-skipet.
Tirsdag blir Arctic Pearl døpt ved kaia på Fiskerstrand Verft. Etter dåpen setter mannskapet kursen for Barentshavet der de skal sanke haneskjell – et fiske som har vært stengt i mer enn 30 år.
Skipet til Ava Ocean-rederiet omtales som en havbunnhøster av det skånsomme slaget.
For å sanke skjellene har de utviklet sin egen metode som er skånsom for både havbunn og skjell. Det er noe av grunnen til at erfaringa til mannskapet skiller seg fra de fleste fartøy som høster fra havet.
– Det er 24 personer som skal om bord og er klare til å ta båten til Barentshavet. Mannskapet kommer fra hele landet og har bakgrunn både fra fiskeri, offshore og oppdrettsnæringa, sier Ava Ocean-sjef Øystein Tvedt til NETT NO.
Mannskapet kommer fra hele landet og har bakgrunn både fra fiskeri, offshore og oppdrettsnæringa
Skip og mannskap med bakgrunn fra offshore
Skipet er et ombygd forsyningsskip som tidligere seilte i offshorenæringen under navnet Island Duke.
– Båten kommer fra offshore, og fangstteknologien bygger på kunnskap fra offshorenæringa. Derfor har det vært en poeng å ha kompetanse både fra fiskeri- og offshorebransjen om bord, legger Tvedt til.
Kameraer skal følge med på fiske, mens en enhet suger opp skjellene fra havbunnen. Kamerateknologien er utviklet i samarbeid med Scantrol Deep Vision i Bergen og Sintef Ålesund.
Derfor er det også naturlig at konsernsjef Alexandra Bech Gjørv i Sintef er gudmor for skipet under dåpen på Fiskerstrand tirsdag.
Kan trolig fangste flere hundre tusen tonn
PE
Bjørdal i Ørsta har levert fabrikken som skal være i stand til å
håndtere rundt 100 tonn skjell om dagen. Sluttproduktet er renska og singelfrosne muskler, og i den mer eksklusive enden av skalaen.
Den femårige prøvekvoten er på 15.000 tonn årlig. Tidligere har Ava
Ocean-gründerne opplyst at det fangstbare volumet for kamskjell-arten er
anslått til på 300-400.000 tonn. Om alt går etter planen har ikke
rederiet lagt skjul på at de gjene vil ha flere skip.
Evotec i Ulsteinvik er blant andre lokale firma som har hatt oppdrag i forbindelse med ombyggingen. De har levert håndteringsutstyret om bord.
Tunge investorer og større organisasjon
Selskapet
har en rekke tunge investorer med på laget, som Norselab, Hofseth
International, Fjellstrand-sjef Hans Martin Gravdal og reder Sverre
Andreas Farstad.
På seinsommeren bemannet de opp organisasjonen på land med bærekraftansvarlig Dagny-Elise Anastassiou og marked- og informasjonsansvarlig Anette Grøttland Zimowski.
Selskapet som tidligere het Tau Tech, ble startet opp i 2016. De har fått betydelig støtte fra både forskingsrådet og Innovasjon Norge underveis.
Drahjelp fra Eksfin (Eksportfinansiering Norge) har vært med å realisere satsingen. Sparebank Vest er også inne som garantister for deler for kostnaden av skipet.
I tillegg til rederiselskapet, har skjellsankerne et utviklingsselskap, Ava Ocean Technology, som skal utvikle og selge fangstteknologi.
Publisert: 21.11.2022 05:00
Sist oppdatert: 21.11.2022 07:19