Dipai gruppe foto privat
DIPAI-TEAMET: Teknologiselskapet Dipai holder til på Norsk Maritimt Kompetansesenter i Ålesund, og er vokst til seks ansatte. Bak f.v.: Thiago Gabriel Monteiro, Øystein Nordli og Franck Chauvel. Foran f.v.: Birger Skogeng Pedersen, Andre Listou Ellefsen og Edvard Johan Dyb. Foto: Dipai
Nytt

Sikret storkunde til digital plattform

Redere får full oversikt over flåten ved hjelp av teknologi fra Ålesund-selskapet Dipai.

Marius Rosbach
04.03.2024

Teknologiselskapet Dipai tilbyr en digital flåteplattform som bruker sensordata og AI-modeller for å gi rask, nøyaktig og helt ny innsikt om drifta på skipene til kundene.

Systemet er videreutviklet fra det NETT NO tidligere har omtalt som en supersmart digital «vaktmester». Etter flere år med utvikling og testing, skalerer nå selskapet opp for å kunne levere til en større del av markedet.

– Vi har mottatt god respons i markedet på vår digitale flåteplattform, og ruller nå skip inn i plattformen på ukentlig basis, forteller daglig leder André Listou Ellefsen til NETT NO.

Selskapet har sikret seg DOF som storkunde og utviklingspartner. Offshorerederiet har en flåte på nær 60 skip og er blant rederiene med størst virksomhet til sjøs her i landet.

Fra før har Dipai blant andre brønnbåtrederiet Sølvtrans og Nogva-konsernet i kundeporteføljen.

Dipai Ship Technology Days Foto Ulstein næringsforum 11
TEKNOLOGIKONFERANSE: Forrige uke var André Listou Ellefsen i Dipai blant dem som delte siste nytt under Ship Technology Days i Ulsteinvik. Foto: Ulstein Næringsforum

Mindre kostnader, drivstofforbruk og utslipp
Dipai sprang opprinnelig ut fra en doktorgradsavhandling ved Institutt for havromsoperasjoner og byggteknikk ved NTNU Ålesund.

Systemet selskapet har lagd, er ikke bare et verktøy. Det er en løsning som automatiserer rapportering fra fartøy på drivstoff og operasjoner - og analyserer dataene for å kunne effektivisere driften.

– Det er tidkrevende å skulle rapportere data manuelt. Det forsøker vi i stedet å gjøre automatisk, basert på modellen vi har utviklet. Det gir en mye bedre oversikt og mer nøyaktig data som kan benyttes videre til analyser, sier Ellefsen.

Teknologien skal redusere både drivstoff- og vedlikeholdskostnader - og miljøutslipp.

Mer fra Ship Technology Days-konferansen:

Bruker data til å trene algoritmer
Teknologien samler data om alt fra motor og propeller, til navigasjon og vær for å få oversikt over alt som påvirker skipets seilas.

Dataene brukes til å trene opp algoritmer til å finne best praksiser for operasjoner, og anslå både vedlikeholdsbehov og groing på skroget. Dermed er det mulig å evaluere tidligere operasjoner og prosedyrer - i tillegg til å legge en plan for forbedringer.

Ellefsen forteller at ett av målene er å utfordre vedlikeholdsprogram basert på faste tidsintervaller, til å gjøre vedlikehold basert på hva analysene deres forteller.

Strengere EU-krav og et sterkere ønske fra redere om å nyttiggjøre seg egne innsamlede data, gjør at Dipai venter økt etterspørsel.

Vurdere større kapitalinnhenting
Målet er å skalere opp og øke omsetningen betydelig, men i 2023 ble det en dupp i inntektene. Ellefsen forklarer at nedgangen skyldes at de gikk over til abonnementsløsning på systemet.

– Det var en strategisk avgjørelse, og vi har nå fullt fokus på å levere den fremste digitale flåteplattformen på markedet, sier Ellefsen.

For å realisere vekstplanene, ligger det i kortene at de vil være avhengige av kapital. Selskapet presenterte seg i fjor under Nordea-arrangementet Investormatch på NMK.

Dipai-sjefen forteller at de nå er i gang med å sondere mulighetene for en større emisjon, men legger til at de ikke har hastverk med å hente penger.

Publisert: 04.03.2024 05:00

Sist oppdatert: 03.03.2024 21:43

Mer om