God respons på emisjonsplan i NTNU-spinoff
Med Sølvtrans, Artec Aqua og Nogva i kundeporteføljen, håper teknologigründerne å ha et springbrett mot internasjonale marked.
It-selskapet Dipai var blant dem som presenterte seg under Investormatch på NMK i Ålesund onsdag.
Selskapet bruker maskinlæring og kunstig intelligens i en løsning NETT NO tidligere har omtalt som en «supersmart vaktmester».
Daglig leder André Listou Ellefsen fikk god respons fra salen etter «pitchingen», hvor han fortalte at de planlegger å hente inn minst tre millioner kroner i løpet av året.
– Vi ser etter frisk kapital for å gjøre ansattelser, og investorkompetanse som kan bidra å spisse forretningsmodellen slik at den treffer markedet best mulig, fortalte han til salen.
– Forsøker være realistiske
Etterpå lurte blant annet tidligere Stokke-eier Rune Stokke på om ikke gründerne «var litt beskjedne på veksttakten».
– Det var veldig kjekt å høre, sier Ellefsen til NETT NO om responsen:
– Vi forsøker være realistiske, men det er klart at det er et stort potensial til at vi kan levere større volum, legger han til.
Fullsatt sal på NMK
Dipai-sjefen har etter hvert fått god erfaring med å «pitche» foran
investorer. Han fikk en god opplevelse i den fullsatte salen i sjuende
etasje på NMK.
Aldri tidligere har arrangementet lokket til seg flere investorer og
bedrifter på kapitaljakt. For å få plass til alle i salen, måtte
arrangørane sette ut fleire stoler i lokalet.
Les om flere gründere fra Investormatch:
– Det var et kjekt og begivenhetsfullt arrangement. For oss var det nyttig å få innspill fra ulike aktører som ventureselskap ved Arne Tonning i Alliance, og Stokke Industri, som har investert i mer industriretta virksomheter, forteller han.
Har sikret tre nøkkelkunder
Under investormøtet fortalte Ellefsen hvordan de i løpet av det
siste året har sikret seg Sølvtrans, Artec Aqua og Nogva som
nøkkelkunder.
Som henholdsvis brønnbåtrederi, leverandør av oppdrettsanlegg på land og motorfabrikant, representerer selskapene ulike segment som Dipai i første rekke satser mot.
– Framover vil vi levere kvalitet i disse oppdragene og bruke referansene for alt det er verdt for å sikre oppdrag med nasjonale selskap i internasjonale marked, fortalte Ellefsen.
De utforsker også bruksområder i kraftindustrien i samarbeid med Tafjord-konsernet.
(saka fortsetter under)
Bruker 2022 til å skalere opp
Fjoråret ble brukt til å etablere nettverk og kundeavtaler. Målsettingen for 2022 er å skalere opp til 100 leveranser hos utstyrsleverandører.
– På sikt kan det fort bli store volum, om vi får flere tilsvarende kunder som Nogva. De har hatt tusenvis av utstyrsleveranser og selger 300-400 motorer i året, påpeker Ellefsen.
På sikt kan det fort bli store volum, om vi får flere tilsvarende kunder som Nogva
Fem ansatte og nytt lokale
It-selskapet sprang ut av et prosjekt ved Institutt for
havromsoperasjoner og byggteknikk ved NTNU Ålesund. Utgangspunktet var å
bruke maskinlæring til å lage et «predikativt vedlikeholdssystem», som
Ellefsen sier.
De startet med sensorer på tradisjonelle skipsmotorer, men Dipai-sjefen påpeker at deres løsningene deres kan brukes på «alt mulig utstyr som trenger vedlikehold over tid».
Da NETT NO møtte Dipai-gjengen i fjor var de fire ansatte og holdt til på ett kontor ved ÅKP. I dag er de blitt fem ansatte og har flytta til større lokaler i femte etasje på NMK-bygget.
Publisert: 25.03.2022 11:07
Sist oppdatert: 25.03.2022 11:18