Farstad Humla 1 Sølve Høyrem foto Ogne Westshore
FÆRRE I OPPLAG: Antall offshorefartøy i opplag har krympet så kraftig de siste årene at de ikke lenger bidrar mye til å holde ratene nede. Sølve Høyrem (innfelt) tror mange av skipen som fortsatt ligger i opplag aldri kommer i arbeid igjen. Bildet er Farstad-skip i opplag ved Humla i 2015. Foto: Ogne Øyehaug/Westshore
Nytt

Tror på nybygg i offshore

Markedet for offshorefartøy er det beste siden offshorekrisen startet i 2014. Snart blir det behov for nybygg, mener Westshore-megler.

15.03.2022

Skipsmeglerselskapet Westshore Shipbrokers i Kristiansand har offshoremarkedet som spesiale.

Ikke siden krisen startet med oljeprisfallet i 2014 har det sett lysere ut for offshorerederiene enn nå, sier skipsmegler Sølve Høyrem i Westshore til NETT NO.

- Nå er ratene absolutt på vei oppover, sier han.

Høyrems vurdering er at markedet blir så godt at offshorerederiene kommer til å gå med overskudd i år.

Færre skip i opplag
En viktig grunn til Høyrems forventninger om god lønnsomhet er at det er få ekstra fartøy tilgjengelige for å settes inn i markedet. Økt etterspørsel vil dermed løfte ratene (betalingen for å leie skipene).

Selskapet har fulgt utviklingen fra de første offshorefartøyene ble lagt i opplag fra 2015 og frem til i dag.

Akkurat nå har Westshore 30 ankerhåndteringsfartøy og 18 plattformforsyningsfartøy på listen over skip i opplag i Norge og landene rundt Nordsjøen.

138 skip ut av opplag
På det verste, sett fra offshorerederienes side, var tallet på fartøy mye høyere.

Westshore har registrert 138 skip som tatt ut av opplag de siste årene. Det er skip som enten er sendt til opphugging, solgt til bruk andre deler av verden, bygget om til annet bruk eller satt i arbeid i offshoremarkedet igjen.

Høyrem sier listen over fartøy i opplag ikke er helt oppdatert, og at de reelle tallene over fartøy i opplag er lavere.

I tillegg tror han en del av skipene som ligger i opplag aldri kommer til å bli satt i drift som offshorefartøy igjen. De er for gamle og koster for mye å sette i stand.

Skvis i markedet
Konsekvensen av få ekstra skip tilgjengelig for markedet og høyere etterspørsel er behov for nybygg.

- Jeg tror at vi på ett eller annet tidspunkt får en skvis (mellom tilbud og etterspørsel, red. merk), sier Høyrem og anslår at den kan være så kort som 12 til 24 måneder unna.

Da tror han også bankene vil forlate sin restriktive linje, og på ny være med og finansiere bygging av nye offshorefartøy.

Publisert: 15.03.2022 06:00

Sist oppdatert: 14.03.2022 22:14

Mer om