– Vil ikke å ha en «one time shop»
Amerikanerne vil betale for norsk teknologi, men vil ha forpliktelser tilbake, sier Innovasjon Norge sin USA-ekspert.
Ti bedrifter fra Nordvestlandet som vil utforske mulighetene for økt eksport, møtte denne uka Innovasjon Norge sine eksperter på det amerikanske og canadiske markedet.
Flere av selskapene kom fra den maritime industrien, som Ulmatech Thermal Solutions, Hexagon Purus Maritime, Inseanergy og Entec-selskapet Evotec.
De fikk blant annet møte den Houston-baserte nordmannen Ken Methi Huste, som er forretningsutvikler for maritime prosjekt i USA.
– Spesielt offshore wind er et nytt marked som er i ferd med å åpnes, og amerikanerne ser at Norge har fått til noe her. Vi har såkalt «proven technology», forteller han til NETT NO.
NETT NO møtte også Anda-Olsen-sjef Jon Kjærstad og OSC-duoen Siri Hatløy og Jørgen Drønnen. Elektroselskapet og simulatorselskapet ser begge muligheter for vekst i USA.
God teknologi er ikke nok
Selv om teknologi kan være en døråpner for norsk næringsliv på det nordamerikanske kontinentet, er ikke det nok. Bedriftene må jobbe for å få skikkelig fotfeste.
– Bedriftene må ikke bare lykkes med å introdusere seg, men må skaffe seg langsiktige relasjoner. Amerikanerne vil ikke å ha en «one time shop». De vil ha deg for evig, sier han.
De vil ha noen der i både gode og dårlige tider
– Rundt 70 prosent av amerikanske forretninger er relasjonsdrevet og 30 prosent dreier seg om teknologi, legger han til.
Det er blitt sagt om norske selskap at de helst kommer når «kua er klar til å melkes» - med andre ord i gode tider.
– De vil ha noen der i både gode og dårlige tider, påpeker han.
Kan spare flere års arbeid
De utstasjonerte representantene til Innovasjon Norge har samla flere tiårs erfaring fra det amerikanske forretningslivet. Det gjør at de kan bidra med alt fra generell markedsinformasjon, til å opprette kontakt med mulige kunder, eller myndighetene.
Huste mener norske bedrifter på eksportjakt kan spare seg flere års arbeid ved å gå via Innovasjon Norge sitt nettverk.
– Vi er der for å introdusere dem for «the main players», sier han.
– Om et firma er interessert i et marked, kan jeg ta dem med inn – og amerikanerne vet samtidig at vi ikke kommer med noe «rukkel», legger han til.
Er villige til å betale for teknologien
USA-eksperten er ikke i tvil om at det kan være mye å hente «over there» for næringsklynga på Nordvestlandet.
– Norske bedrifter er langt bedre når det gjelder teknologi og service, som betyr at de også er dyrere. Det er amerikanerne villige til å betale for – om de vet at du er der for dem på sikt, sier han.
Huste påpeker at selskapene ikke nødvendigvis må være til stede i USA selv, men i det minste sikre seg en representant.
– Det kan være «good as gold», sier han.
Godt tidspunkt å satse
Mye av eksporten fra Nordvestlandet går i dag til Europa og Asia. Nord-Amerika med USA og Canada er derfor mulige vekstområder.
Samtidig som det er store forventninger til havvindmarkedet, er det venta vekst i flere maritime marked. Amerikanerne er nå i ferd med å introdusere alt fra batteridrift, ladeløsninger og brukt av ammoniakk, hydrogen og LNG til sjøs.
– Da er det også et godt tidspunkt for å ta inn nye spennende selskap i markedet, påpeker Huste.
– Tror det er et potensiale
I havvind vil det blant annet være behov for service- og installasjonsskip, og flere bedrifter fra regionen har allerede sikret seg leveranser til amerikanske vindskip.
Sammen med grønn maritim teknologi og generell flåtefornying er dette de mest interessante områdene for økt eksport i første omgang, mener seniorrådgiver for internasjonalisering Runar Haugen ved Innovasjon Norge sitt kontor i Ålesund.
– Vi tror det er et potensiale her som våre maritime bedrifter kan ta mer tak i, sier han om bakgrunnen for at møtet med de lokale selskapene.
Etter besøket forteller Haugen at de fikk mye ut av samtalene, og at flere selskap fikk på plass konkrete ting å jobbe videre med.
Publisert: 04.06.2023 05:00
Sist oppdatert: 03.06.2023 21:40