Torsten østensen nordea foto marius 11
OPPLEVER KETSJUP-EFFEKT: Torsten Østensen leder Nordea sin private banking-avdeling i Norge. Bruken av slike tjenester er mangedoblet siden banken startet avdelinga for snart 15 år siden. De siste årene har veksten skutt fart.
Nytt

Boom i banktjenester for de rikeste

Generasjonsskifter og bedriftssalg er blant årsakene til at flere vil ha hjelp til å forvalte store verdier.

Marius Rosbach
26.03.2022

Norge har i mange år ligget etter våre nordiske naboland i bruk av mer personlige rådgivningstjenster – omtalt som private banking. De siste årene har imidlertid langt flere nordmenn fått øynene opp for denne formen for profesjonell hjelp til forvaltning av større verdier.

Torsten Østensen er leder for private banking i Nordea og forteller at Nordvestlandet ikke er noe unntak.

– Vi opplever at det skjer en ketsjup-effekt på dette området både på Nordvestlandet og landet for øvrig, forteller han til NETT NO.

Sterkest vekst i Norge
Nordea Private Banking forvalter i dag verdier for mer enn 1000 milliarder kroner for kunder i Norden.

– Den norske andelen er ganske liten, og under ti prosent av totalen. Men veksten i Norge er nå langt sterkere enn i nabolandene våre, forteller Østensen.

Samtidig som Norge har hengt etter nabolandene, har velstandsøkningen her til lands vært langt kraftigere.

– Det nye er at velstanden så å si er kommet til overflaten de seinere årene ved at det er gjennomføres flere generasjonsskifter og salg av bedrifter, forteller Østensen.

NETT NO omtalte tidligere i år trenden med flere generasjonsskifter, som delvis er forårsaka av forventinger om økt skattlegging fra Støre-regjeringa.

Milliardverdier på Nordvestlandet
At private banking-tjenestene er blitt mer kjent, spiller naturlig nok også inn. I fjor opplevde Nordea en økning på rundt en firedel i volumet på verdiene de forvalter for disse kundene.

Bruken er økende også på Nordvestlandet og antall kunder i regionen økte med 7,5 prosent i løpet av 2021.

I dag forvalter banken verdier for mer enn ti milliarder kroner for private banking-kunder i nordvest. De har en liten overvekt av bedriftskunder, og rundt seks av ti kunder i regionen befinner seg i Ålesund-området.

Under pandemien har flere banker på Nordvestlandet meldt om økning i denne formen for banktjenester.

Sparebank 1 Søre Sunnmøre er blant andre banker som har satset mer på formueforvaltning. I vinter kunne sparebanken fortelle at målet om å forvalte én milliard kroner, ble nådd tre år før planen.

Banksjef Stig Brautaset pekte på at salg av bedrifter har frigjort store verdier i regionen – og det er en utvikling han tror ville fortsette.

Mer enn formueforvaltning

Torsten Østensen har ledet Nordeas private banking-avdeling i Norge siden oppstarten i 2008. Da var de «som en liten pølsebod i et hjørne», som han sier.

Hvert år etterpå har de hatt kraftig vekst og i fjor rundet de 100 milliarder kroner i forvaltningsporteføljen for norske kunder.

Virksomheten dreier seg om mer enn å forvalte verdier.

– Det kan dreie seg om spørsmål som hva man skal gjøre med midlene du har, eller hvordan man bør organisere virksomheten for å foreberede ulike grep best mulig. Kanskje skal en ny generasjon overta, eller bedriften skal selges, forteller Østensen.

I private banking-avdelingen har banken samlet eksperter på alt fra plassering til penger, hjelp til finansiering eller juridiske råd. De kan gi innspill og komme med forslag til ulike alternative løsninger.

En «jungel av tilbud»
Østensen forteller at de opplever alt fra kunder som på forhånd har bestemt seg for hvilke grep de vil ta, til dem som trenger en sparringspartner for å finne løsninger.

– Mange av de menneskene som har gjort det godt og fått tilgang til midler, er veldig gode på noe. Men det betyr ikke nødvendigvis at de vil bruke mye tid på å lære seg å bli gode formuesforvaltere, sier han.

Østensen er ikke i tvil om at det er et stort behov for profesjonelle råd og det han omtaler som en «jungel av tilbud».

– Vår ide er å komme inn på en seriøs måte og guide kundene våre, legger han til.

– Enormt potensiale
Nordea Bank tar som utgangspunk at folk med over seks millioner kroner i såkalt fri formue, aktuelle som private banking-kunder.

Ifølge Østensen viser tall fra skattemyndighetene at det er mellom 200.- og 300.000 nordmenn i denne gruppa. Samtidig viser undersøkelser at rundt seks av ti av disse, ikke bruker slike tjenester i dag.

– Det sier noe om hvilket enormt potensiale som er i markedet, påpeker Østensen.

Publisert: 26.03.2022 05:01

Sist oppdatert: 25.03.2022 21:44

Mer om