Gadus neptun musikk jpg
VENT: Skipsdåp i Havfisk-regi (nå Lerøy Havfisk) i 2014. Neste nybygg kan fortsatt få ammoniakk som drivstoff. Foto: Ogne Øyehaug
Nytt

Forlenger ammoniakk-prosjekt

Lerøy Havfisk vil fortsatt vente på avklaring om det er mulig å bruke ammoniakk, før det er aktuelt med nybygg.

11.01.2023

For ett år siden håpet Lerøy Havfisk-sjef Eldar Farstad at selskapet innen utgangen av 2022 ville vite om trålere kan drives med ammoniakk som energibærer. Den fristen er ikke nådd.

Fiskebåtrederiet, med ti trålere i flåten, står i spissen for et pilotprosjekt i forskingsprogrammet Grønt Skipsfartsprogram.

Målet er å finne ut om trålere kan drives av en kombinasjon av diesel og ammoniakk, slik at CO2-utslippene fra fisket reduseres.

Lerøy Seafood Group, som Lerøy Havfisk er en del av, har et mål om å kutte konsernet sine CO2-utslipp med 46 prosent innan 2030. Prosjektet som Lerøy Havfisk står i spissen for, er ett av tiltakene for å nå det målet.

Presenteres på Ombordfryst-konferansen
Status for prosjektet skal presenteres på Ombordfryst-konferansen i Ålesund torsdag denne veka, der over 500 deltagere er påmeldt. Det er ny rekord.

400 kommer til konferansen, mens resten vil følge den på nettet. Du kan også følge konferansen via NETT NO.

Les mer om konferansen her

Så langt er det klart at det har tatt mer enn ett år å avklare om ammoniakk-alternativet er mulig, og pilotprosjekt er forlenget.

Les siste oppdatering om prosjektet her

Lerøy Havfisk har gitt ammoniakk-prosjektet mer tid, og det er fortsatt ikke aktuelt med nybygg for rederiet før det foreligger en konklusjon fra prosjektarbeidet, sier administrerende direktør Eldar Farstad i Lerøy Havfisk til NETT NO.

Pris og størrelse
Ammoniakk kan lages i en prosess som krever elektrisk strøm. Brukes elektrisitet fra vann-, vind-, sol- eller atomkraft, er det en energibærer som ikke gir CO2-utslipp.

Når prosessen frem til ammoniakk reverseres, eller ammoniakk brukes i forbrenningsmotorer, frigjøres energi som kan brukes til å drive skip fremover.

Utfordringen er at ammoniakk krever mer plass enn diesel. Skip som skal drives med ammoniakk må med andre ord være større enn dagens fartøy for å få plass til drivstoffet. Det fordyrer skipene og gjør de mer energikrevende å seile. I tillegg er ikke teknologien for å ta i bruk ammoniakk nok utviklet enda, ifølge Farstad.

Publisert: 11.01.2023 05:00

Sist oppdatert: 12.01.2023 10:11

Mer om