Fullfører tre vegprosjekt på Nordvestlandet før 2028
Vegvesenet la fram seksårsplan - samferdselsministeren setter døra på gløtt for nye prosjekt.
Statens vegvesen la tirsdag fram sin plan for hvilke vegprosjekt de skal fullføre i åra 2022 til og med 2027.
Samla innebærer planen investeringer på 203 milliarder kroner, og i praksis er det vegvesenet sin oppfølging i første periode av Nasjonal Transportplan (NTP) for 2022 til 2033.
Vegvesenet skal gjennomføre tre prosjekt på Nordvestlandet i løpet av disse seks åra.
- Ny 9,3 kilometer lang strekning på E39 Lønset-Hjelset
Første spadetak for ble tatt i fjor sommer, og strekninga skal stå ferdig hausten 2023.
- Nytt 1,8 kilometer langt forbikjøringsfelt på Ørskogfjellet.
Utbygginga på sørsida av Ørskogfjellet er allerede i gang, og er venta å stå ferdig sommeren 2022.
- Ny 136 Breivika og Lerstad i Ålesund
Antatt byggestart for ny firefelts innfartsveg med tunnel mellom Breivika og Lerstad er i løpet av året.
I tillegg kommer arbeidet med bypakkene i Ålesund, Molde og Kristiansund, som går parallelt. Det er også oppført noen mindre tiltak på E39 Lianeset-Liadal, utbedring av Veibustkrysset og på E39 ved Kjøs Bru.
Gå til kart som viser prosjekta (ekstern lenke)
Strynefjellstunnel er ikke med
Med andre ord er ikke ny tunnel på riksveg 15 over Strynefjellet med i planene til Statens vegvesen fram til 2028.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) avslørte dette allerede i et svar i Stortinget forrige uke, da han påpekte at bare navngitte prosjekt i Nasjonal transportplan (NTP) ville bli prioritert den første seksårsperioden.
Helge Orten (H) er blant dem som har reagert, og vist til at stortingsflertallet under NTP-vedtaket i fjor sommer, gikk inn for oppstart av ny Strynefjellsveg i første halvdel av planen.
Åpnet for ny vurdering
Samferdselsministeren var
med på den direktesendte digitale framleggelsen av planen. Da trakk han
også fram diskusjonen som er oppstått rundt prosjekt som ikke er med i
transportplanens første periode, og påpekte de dette «ikke var hugget i
stein».
– Det kan bli en vurdering om disse skal inn i porteføljen igjen, la han til.
Nygård understreket av hovedpoenget med den nye organiseringen av vegbygging her til lands, er å få mer igjen for pengene. Blant annet er de statlige aktørene i transportsektoren fått mer innflytelse, og skal finne de riktige prosjektene og i hvilken rekkefølge de skal gjennomføres.
Planlegger oppstart av tre prosjekt
Hele E39 mellom Ørsta/Volda-Kristiansund er trekt fram som én av 13 strekninger som ifølge de videre planene skal bygges ut.
Her er det planlagt å komme i gang med strekningene Volda-Furene, Ålesund-Molde og Bjerkeset-Astad før 2028. Disse prosjekta er inne i transportplanen, men er avhengig av bevilgninger fra Stortinget for å komme i gang.
Det foreligger vedtatt reguleringsplan for kryssingen av Romsdalsfjorden, mens det pågår planarbeid for Volda-Furene, Digernes-Ørskogfjellet-Vik og Julbøen-Molde.
E136 gjennom Romsdalen må vente
Den viktige eksportvegen E136 gjennom Romsdalen er som kjent overført til Nye Veier.
Prosjektet som innebærer en rekke utbedringer fra Åndalsnes til grensa mot Innlandet fylke, var ikke med i prioriteringslista det statlige selskapet nylig la fram. Neste mulighet for å nå opp for E136-utbygginga, er til sommeren.
Les mer om gjennomføringsplanen til Statens vegvesen (ekstern lenke)
Publisert: 08.02.2022 11:00
Sist oppdatert: 10.02.2022 14:27