Dgl Øystein Tvedt i Ava Ocean på produksjonslinja i Arctic Pearl foto Ava Ocean
FØRSTE TOKT: Ava Ocean-sjef Øystein Tvedt (bildet) i Ava Ocean var selv med på første toktet med Arctic Pearl til Barentshavet. Foto: Ava Ocean
Nytt

– Vi har funnet løsninger som vi lever greit med

Fjoråret og de første fisketurene gikk med tap. Nå har Ava Ocean fått sving på fisket.

I disse dager er det ombygde offshoreskipet Arctic Pearl ute på sin sjette tur for å sanke haneskjell.

Rederiet har en femårig prøvekvote på 15.000 tonn i året, og nå er halvveis inne i første driftsår.

– Fangstteknologien vi har utviklet fungerer veldig bra i Barentshavet. Det er utrolig kjekt å se den i bruk etter så mange år med utvikling, forteller en ferierende Ava Ocean-sjef Øystein Tvedt til NETT NO.

Mannskapet er i full sving med det Tvedt og kollegene er overbevist om vil bli den bærekraftige måten å høste fra havbunnen på.

Fabrikktrøbbel og millionkrav
Tvedt forteller at det skjer et løpende utbedringsarbeid og justeringer om bord på pilotanlegget. Evotec har vært med å bygge hele fangstsystemet og konkursrammede PE Bjørdal har levert fabrikken.

Bjørdal-leveransen skulle vise seg å bli en tøff utfordring. Fabrikken fungerte ikke som den skulle, og de tre første turene ble «punktert» som Tvedt omtaler det.

Arctic Pearl dåp fabrikk foto Marius
FIKK PROBLEMER: Fabrikken om bord fra konkursramma PE Bjørdal, har hatt problemer med å ta unna fangsten som planlagt. Foto: Marius Rosbach

– Men vi har funnet løsninger som vi lever greit med og vi har fått i gang et fiske de siste turene vi er godt fornøyde med, forteller Tvedt.

Tidligere i juli skrev NETT NO om at selskapet i felleskap med Fiskerstrand Verft har meldt krav på 79 millioner kroner til PE Bjørdal-boet, grunngitt med tapt omsetning, egen utbedring av utstyr, dagmulkt og økte verftkostnader.

Nærmer seg 2000 tonn
Ava Ocean-sjefen er full av lovord om måten mannskapet har håndtert situasjonen.

– Det gjøres et strålende arbeid av mannskapet vårt ombord, og redskapet har levert gode mengder med fangst fra dag en på feltet, forteller Tvedt.

Arctic Pearl foto Ava Ocean 11
FISKERSTRAND: Det ombygde forsyningsskipet har fått en seksjon på midten av fartøyet for å få plass til fangstteknologien og fabrikken. Foto: Ava Ocean

De første månedene var fangsten kun noen titalls tonn, men nå er de kommet opp på et nivå på rundt 500 tonn i måneden. Dagsrekorden til nå er 40 tonn rundskjell,

– Totalt nærmer vi oss 2000 tonn skjell fangstet, og vi har gjort fiske på alle de tre tildelte feltene, forteller Tvedt.

Etter at de første turene gikk med tap, har rederiet nå god omsetning på fisket, og venter gode fangster utover høsten.

Tap og forsinkelser i fjor
Fjoråret ble derimot et tapssluk, viser 2022-regnskapet. Med salgsinntekter på 206.000 kroner, og lønnskostnader på mer enn 9,2 millioner kroner er det vanskelig å få driften til å gå i pluss, og resultat før skatt endte på -8,8 millioner kroner i 2022.

Planen ved starten av 2022 var at skipet skulle være ferdig ombygd i august, men det var ikke før i slutten av november at Arctic Pearl ble døpt – og ifølge årsmeldingen var ombyggingen komplett først i primo desember.

Helt mot slutten av fjoråret kunne rederiet melde om status fra første tur på fiske i Barentshavet. Allerede da oppdaget de at fabrikken ikke klarte å ta unna fangsten, og at den måtte endres.

Offentlige tilskudd
Rederiet mottok støtte fra en rekke offentlige tilskuddsordninger i forbindelse med bygging og utvikling av den innovative sankingsteknologien.

Selskapet fikk blant annet utbetalt 9 millioner fra Innovasjon Norge i innovasjonsstøtte i fjor, og totalt har selskapet bokført nesten 14,7 millioner kroner i offentlige tilskudd i regnskapsåret 2022.

Investeringsselskapet Norselab, Hofseth International, eierselskapet Ava Ocean og Jan Rogne er de største av en rekke eiere – de fleste fra Nordvestlandet.

Publisert: 28.07.2023 05:00

Sist oppdatert: 31.07.2023 08:35

Mer om