Arctic Pearl dåp mannskap dåpsfølge foto Marius
KLAR FOR SKJELLSANKING: Mannskapet i blå overaller utgjør første skift som skal ut for å sanke haneskjell om bord på Arctic Pearl. Tirsdag var samarbeidspartnere og andre gjester invitert til dåp på Fiskerstrand Verft.
Nytt

Døpte Arctic Pearl: - Et lite stykke fiskerihistorie

Snart setter skjellsankerskipet kursen mot nord. Om bord er utstyr fra en rekke lokale leverandører.

Marius Rosbach
22.11.2022

Ava Ocean-rederiet døpte tirsdag sitt ombygde skjellsankerskip Arctic Pearl ved Fiskerstrand Verft.Gudmor var konsernsjef Alexandra Bech Gjørv i Sintef, som litt over klokka 11 kunne knuse sjampanjeflaska mot skutesida.

- Et lite stykke fiskerihistorie, omtalte Ava Ocean-sjef Øystein Tvedt satsingen de er i gang med.

Arctic Pearl dåp gudmor Øystein Tvedt Magne Standal foto Marius
DÅPSSEREMONI: Rederisjef Øystein Tvedt, verftsdirektør Magne Standal og gudmor Alexandra Bech Gjørv under seremonien. Foto: Marius Rosbach

De neste dagene og ukene skal skipet gjennom testing av utstyr i nærområdet.

I løpet av kort tid kaster mannskapet deretter loss med kurs for Barentshavet. Der skal de sette i gang det første fisket etter haneskjell på mer enn 30 år. Rederiet har en femårig prøvekvote på 15.000 tonn årlig.

Arctic Pearl dåp evotec utstyr foto Marius
FANGSTSYSTEM; Ava Ocean har utviklet sin egen fangstteknologi som skal sanke kamskjell-arten på en skånsom måte. Evotec har levert betydelig utstyr til systemet. Foto: Marius Rosbach

En rekke lokale leverandører
Om bord på det ombygde offshoreskipet er det en rekke lokale leverandører fra Nordvestlandet.

Evotec har vært med å bygge hele fangstsystemet og PE Bjørdal i Ørsta har levert fabrikken som skal være i stand til å håndtere rundt 100 tonn skjell om dagen.

Maritime Partner har levert mobbåter og Acel har levert elektroinstallasjoner. I tillegg har blant annet selskap som Øyangen, Isowest, Shipmed og Skipskompetanse vært involvert i prosjektet.

Arctic Pearl dåp fabrikk foto Marius
100 TONN DAGLIG: Fabrikken om bord er levert av PE Bjørdal og kan håndtere opptil 100 tonn skjell om dagen. Foto: Marius Rosbach

Sintef- og forskersamarbeid
Rederisjefen la ikke skjul på at det har vært en tøff periode å bygge om båt på, og at de har vært avhengige av godt samarbeid med leverandører og verft.

Tvedt påpekte at oppstartsselskapet hadde en slump flaks ved at Sintef etablerte seg i Ålesund rundt da selskapet ble etablert i 2016.

- Vi fikk muligheten til å sette oss ned med erfarne forskere og bygge opp det som er litt et fem år langt fantastisk forskningsprosjekt med mange måloppnåelser underveis, understreket han.

Tvedt trakk også fram det tette samarbeidet med mangeårig forsker ved Havforskningsinstituttet, Jan H. Sundet.

- Sammen med fiskeridirektoratet ga han oss den sjansen vi trengte, la han til.

NETT NO har tidligere omtalt gründerreisen og hvordan selskapet har vært med å lage et nytt regelverk for hvordan fiske kan foregå.

Publisert: 22.11.2022 12:40

Sist oppdatert: 22.11.2022 18:23

Mer om