Kongsberg maritime havvind Anette Bonnevie Wollebæk innfelt arnfinn ingjerd foto marius 11
VIL HA FORTGANG: Arnfinn Ingjerd i Maritimt Forum Nordvest og Anette Bonnevie Wollebæk i Kongsberg Maritime ønsker begge fortgang i myndighetenes satsing på havvind. Foto: Marius Rosbach/Maritimt Forum
Nytt

Ber om offensiv holdning til havvind

Maritimt Forum peker på store muligheter. Utstyrsleverandøren Kongsberg har allerede milliardinntekt i det voksende markedet.

Marius Rosbach
01.06.2022

Maritimt Forum Nordvest påpeker at flytende havind kan gi «store muligheter» for både rederi, verft og leverandører her til lands.

- Norge kan ta en ledende posisjon i dette raskt voksende globale markedet, uttaler daglig leder Arnfinn Ingjerd i en pressemelding.

Han viser til rapporten fra Menon Economics, som viser at denne industrien kan skape over 52 000 arbeidsplasser i 2050. Det tilsvarer om lag 25 prosent av sysselsettingen oljenæringen hadde i 2019.

Kongsberg med milliardinntekt

Utstyrsleverandøren Kongsberg Maritime har allerede betydelige inntekter fra markedet for havvind.

Da næringsministeren møtte maritime bedrifter i Ålesund forrige uke, kunne kommunikasjonsdirektør Anette Bonnevie Wollebæk fortelle at de har årlige inntekter på over én milliard kroner med slike oppdrag.

– Det finnes norsk teknologi for dette allereie nå, sa Wollebæk – og minna samtidig om at politikerne raskt må legge til rette for god sameksistens mellom industrien og fiskeri ute på havet.

Venter mer flytende havvind
En betydelig mengde bunnfast havvind er under bygging globalt, og nå kommer også mange prosjekter innen flytende havvind, påpeker Ingjerd i Maritimt Forum Nordvest.

Rapporten påpeker at kostnadsnivået for flytende havvind kan falle betydelig i løpet av få år, som vil øke markedspotensialet.

Ingjerd mener Norge har en unik maritim kompetanse som kan være avgjørende i flytende havvind.

– Men det vil avgjørende at norsk leverandørindustri og virkemiddelapparatet er offensive på eksportmulighetene, legger Ingjerd til.

Menon-rapporten er gjennomført på oppdrag fra Norwegian Offshore Wind, Innovasjon Norge, Norsk Industri, Rederiforbundet, GCE Ocean Technology og GCE Node/Framtidens havvind.

Publisert: 01.06.2022 08:51

Sist oppdatert: 01.06.2022 11:18

Mer om