Bæra-grunder vil selge
Linda Rogne Waag håper smothiebaren får leve videre. ÅKP-rådgiver tror mange bedriftseiere kunne fått større gevinst med en god plan.
For drøyt sju år siden begynte Linda Rogne Waag sitt liv som gründer og bedriftsleder. Da starta hun selskapet Bæra As – en smothiebar med noe åttat – som NETT NO kalte firmaet i en reportasje.
I årene som fulgte ble det mange lange arbeidsdager for å holde liv i drømmen. Utsalget på Amfi Moa-senteret i Ålesund ble i løpet av kort tid et populært tilbud og levebrød for både Skodje-kvinna og flere ansatte.
– Jeg mener vi har lykkes godt og jeg har ekstremt lyst til at Bæra fremdeles skal være et tilbud videre, både for meg og andre, forteller hun til NETT NO.
Får spørsmål om å åpne flere plasser
Nå har gründeren bestemt seg for å selge. Hun legger ikke skjul på at det er vemodig. Men etter å ha vært ute av den daglige drifta i halvannet år, født et barn og fått jobb som lærer, er tida inne for å overlate bedriften til noen andre.
– Jeg har landet på at jeg ikke er personen som skal drive det videre. Bæra fortjener at noen er der og vier all oppmerksomhet til konseptet og de ansatte, forteller Waag.
Hun er ikke i tvil om at det er potensiale til å øke aktiviteten betydelig for en driver som er «hands on», både ut fra dagens utsalg – og ved å eventuelt åpne flere. Helt fra Bæra begynte å gjøre seg kjent, har det kommet spørsmål om å åpne utsalg andre plasser.
– Jeg har vært i dialog både her i byen på de andre kjøpesentrene, og hatt konkrete forespørsler fra andre byer både i Møre og Romsdal og andre plasser i Norge, forteller Waag.
Tidligere hadde de også to utsalg på Amfi Moa-senteret, men flytta etter hvert til ett lokale på bakkeplan rett innafor en av inngangene ved kjøpesenteret.
Bygd opp meny og kundegruppe
Da Waag starta opp, hadde hun delvis et egoistisk ønske om å etablere er tilbud om «mat i farta» som hun selv savna.
– Det skal være næringsrikt og godt med reine ingredienser. Mange kunder har bitt seg merke i det, og sier at de savner et slikt tilbud andre plasser.
Bæra-gründeren har aldri lagt skjul på at hun er idealistisk motivert. Hun har tidligere fortalt at hun gjerne skulle «tatt det mer ut» med enda mer plantebaserte produkt.
I oppstarten jobba hun mye med å jobbe fram produktene og en meny med rett balanse mellom plantebasert «supermat» og andre produkt.
– Nå har vi bygd en stor og trofast kundegruppe som får maten de ønsker å kjøpe, som er sunn og tilpassa ulike allergier og intoleranser, legger Waag til.
Tror på bedriftsmarked og takeaway
I sin nye livssituasjon har ikke Waag hatt mulighet til å være like tett på den daglige drifta. Derfor ser hun at «mye kunne ha skjedd det siste halvannet året», som hun ikke har hatt ressurser til.
– Når jeg ikke har vært i aksjon, så har vi ikke kunnet ta på oss en del av de store bestillingene. Det vises også på omsetningstallene, sier hun.
De første åra som bedriftsleder brukte hun «all sin tid» på Bæra. Da koronapandemien gjorde at kundene forsvant over natta våren 2020, snudde hun og de ansatte seg rundt og la om til takeaway-drift i løpet av få dager.
De har fortsatt med take-away. Samtidig har de levert mat til konferanser med flere hundre mennesker hos Momentium på Giske.
– Både i markedet for arrangement og cateringdelen, er det mange muligheter til å utvikle med levering, faste lunsjavtaler. Vi har en stab som kan håndtere store forespørsel og det er hygienisk innpakka mat som er lett å servere til mange personer, påpeker Waag.
Møter bedrifter i ulike situasjoner
Årlig kommer mange gründere i Linda Rogne Waag sin situasjon, hvor de ikke vil eller kan satse videre på bedriften de har bygd opp. For noen er avvikling alternativet, mens andre vil ha et ønske om å sitte igjen med noe for innsatsen de har lagt ned.
Som leder for entreprenørskap i ÅKP har Håvar Risnes møtt bedrifter i ulike situasjoner. Han er ikke i tvil om at flere kunne fått mer igjen ved et salg, om de hadde vært mer bevisste på å bygge verdier til eventuelle nye eiere.
– Det å skape arbeidsplasser står det uansett stor respekt av, understreker Risnes når NETT NO utfordrer han til å komme med tips til hvordan det kan være lurt å tenke som gründer – om du ønsker å bygge opp en bedrift som skal leve videre.
Risnes påpeker at han ikke kjenner inngående til Bæra-selskapet, og at hans råd er generelle.
Råd nummer 1: Vær tydelig på ambisjonene
– Som entreprenør og bedriftseier må man være tydelig på hva som er ambisjonene, er hans første råd.
Det gjelder uansett om det dreier seg om et enkeltpersonforetak, eller noen som vil bygge en stor bedrift som skal ta for seg verdensmarkedet.
– Man bør stille seg spørsmål ved om målet er å fortsette til du er pensjonist og avvikle, eller om du på et eller annet tidspunkt vil høste fruktene av det som er bygd opp, sier Risnes.
Hvis målet er å skape verdier som kan høstes av, kan også en tydelig ambisjon, gjøre det enklere å få inn eksterne investorer.
Frisørkjede lykkes med tydelig konsept
Risnes trekker fram frisørkjeden Cutters som eksempel på at det går an å bygge noe stort i et kjent marked, med en ide som kan oppfattes som «lav-tech». I løpet av få år ekspanderte Cutters voldsomt og ble blant Nordens største frisørkjeder.
Konsept og teknologien var enkelt å ta i bruk for nye drivere. Samtidig solgte de en vare som folk allerede var vant til å kjøpe – bare på en ny måte.
– De var tydelige på forretningsmodellen, den var enkel å skalere og det krevde lite kapital å få mange frisørsalonger i drift, sier han.
E11/S2 Anne Birte Bjørdal Hanken og Jan-Tore Holen om gründerlivet, oppstart og vekst.
Viktig å bygge personavhengig struktur
Hvis målet er å bygge en bedrift som har en viss størrelse, så er det samtidig viktig å bygge en struktur som det går an å ta videre, påpeker Risnes.
– Om selskapet er veldig «limt» til personen som har etablert det, så kan det være vanskeligere å ta ting videre, legger han til.
Risnes mener det er lurt å planlegge for eierendringer, også om det er barna som skal over drifta.
I en salgsposisjon vil mange gründere oppleve at den nye eieren vil kreve at de selv skal være med videre en viss periode. Slik kan nye eiere sikre seg at kunnskapen til gründeren er tilgjengelig, for at de selv kan bygge en struktur som er mer varig.
Han forteller at en del gründere blir overraska over slike krav, men at det ofte er et resultat av at det ikke tenkt over hvordan et eierskifte skal skje.
Mener mange har uforløst verdipotensial
Ett av temaene i Step Up-programmet til ÅKP er nettopp å få bedriftslederne til å reflektere over hva som er skapt – og hvordan de ønsker å forvalte disse verdiene.
– Vi tror det er mange selskap som har uforløst verdipotensial fordi man rett og slett ikke tenker over det. Kanskje har bedriften truffet en nisje som de trives godt i, mens en ny eier kan se potensialet til å gjøre ti-gangeren ved å ta ideen til nye marked, eller utnytte andre muligheter, forteller han.
- Det som er flinkest til å legge en strategi om hvor man vil og som bygger en struktur som understøtter dette, er gjerne de som kan hente de største gevinstene. Og mange kunne nok sittet igjen med mer, om de hadde planlagt bedre, legger han til.
Publisert: 17.06.2023 05:00
Sist oppdatert: 17.06.2023 12:13