Finn Arne Egeness Herman Aleksander Dahl Nordea seminar Aqua Noir 2023 foto Ogne
BEDRE OG BEDRE: Etterspørselen og prisene har utviklet seg bedre og bedre for lakseoppdretterne. Analytikerne Finn-Arne Egeness og Herman Alexander Dahl er optimistisk på oppdrettselskapenes vegne. Foto: Ogne Øyehaug
Nytt

Spår laksepris på 90 kroner kiloen i lang tid

– Det langsiktige bildet er veldig positivt, sier Nordeas sjømatanalytiker Finn-Arne Egeness.

23.08.2023

Sammen med aksjeanalytiker Herman Aleksander Dahl i Nordea, la Egeness frem en optimistisk spådom for oppdrettsnæringen under forrige Aqua Nor-messe, i 2021.

Onsdag gjorde de det samme igjen på Nordeas arrangement under Aqua Nor 2023 - og er blitt enda mer optimistiske.

– Markedssiden er veldig sterk. Spådommen fra to år siden har absolutt slått til, sier Egeness.

Litt ned neste år - så opp igjen
En gjennomsnittspris på 92 kroner kiloen til oppdretter, er Dahls anslag for hva oppdretterne får betalt i år. Neste år tror han på 88 kroner kiloen. På lang sikt, fem til ti år fremover, er prognosen 90 kroner kiloen.

Så sent som i januar 2022 anslo fiskeeksportør Botholf Stolt-Nielsen at lakseprisen ville bli 70 kroner kiloen det året. Det ville gi 95 milliarder kroner i førstehåndsverdi og rekordlønnsomhet for næringen.

Men Stolt-Nielsen var ikke optimistisk nok på oppdretternes vegne, for gjennomsnittsprisen til oppdretterne ble 83 kroner i fjor, viser prisstatistikken fra laksebørsen Fishpool.

Etterspørselen øker raskere enn produksjonen
Helt siden årtusenskiftet har etterspørselen etter oppdrettslaks vokst raskere enn produksjonen. I gjennomsnitt har etterspørselen steget åtte prosent og produksjonen fem prosent, ifølge Egeness sine beregninger.

Det er en økende middelklasse i verden, sammen med vellykket produktutvikling - blant annet med innpass i sushimarkedet - som driver etterspørselen oppover. Samtidig begrenser ulike reguleringer og andre faktorer produksjonsveksten nede.

Summen av dette er at lakseprisen stiger.

Asia betaler best
Europa er grunnmuren i det globale laksemarkedet og omlag 70 prosent av produksjonen selges dit.

Rundt 20 prosent går til Asia og 10 prosent til USA. I Europa selges mye av laksen i dagligvarebutikker, mens mer går til restaurantmarkedet - som betaler mer - i Asia og USA.

Den forskjellen er forklaringen på at lakseprisen typisk er høyere i første halvår, når relativt større andel av laksen sendes til USA og Asia.

I andre halvår, når det slaktes mer fisk, går en større andel til Europa, og gjennomsnittprisen faller, ifølge Egeness.

Flere saker fra årets Aqua Nor-messe:

Publisert: 23.08.2023 15:02

Sist oppdatert: 23.08.2023 15:02

Mer om