– Spesielt viktig for det grønne skiftet
Vil sette Møre Ocean Lab på vent og avvikle resirkuleringsordning for verfta. Maritim bransje frykter konsekvensene.
Torsdag kom regjeringa med revidert statsbudsjett, som inneholdt flere dårlige nyheter sett med maritime briller fra Nordvestlandet.
At Ocean Space Center settes på vent og at kondemneringsordningen for verft blir avviklet, er blant forslagene som vekker reaksjoner i den maritime klynga. Men det er også skuffelse over at ikke nettolønnsordningen blir styrka – som tidligere lovet.
Mer om revidert statsbudsjett:
Henrik Dalelid Vedde i Maritim Forum Nordvest og instituttleder Hans Petter Hildre ved NTNU i Ålesund har allerede gitt klart uttrykk for hva de mener om forslaget til politikerne på Mørebenken.
Begge håper opposisjonen på Stortinget vil lykkes med å få inn endringer.
– Satsingen som regjeringa kom med på havvind i går, er positiv for den maritime industrien. Men når de setter hele Ocean Space Center-prosjektet på vent, blir det heilt feil å våre øyne, forteller Dalelid Vedde til NETT NO.
Prestisjeprosjektet som i fjor hadde en prislapp på nær åtte milliarder er blant dem som får merke sparekniven til regjeringa i budsjettet.
Tiltaket vil også ramme planene for Møre Ocean Lab – et feltlaboratorium for forskning og utvikling av maritim teknologi.
– Det stiller vi oss helt uforståelig til. Møre Ocean Lab er spesielt viktig for det grønne skiftet og kan realiseres uavhengig av byggeprosessene i Trondheim, påpeker Dalelid Vedde.
Frykter «game over» for Møre Ocean Lab
Instituttleder Hans Petter Hildre ved NTNU i Ålesund er tydelig i sin tilbakemelding til politikerne.
I en e-post til Mørebenken skriver han at en utsettelse kan være «game over» for testsenteret. Gitt dagens tempo i den teknologiske utviklingen internasjonalt, kan mulighetene til næringslivet i Norge ga tapt, mener han.
Dalelid Vedde sier seg enig - og påpeker at Ålesund og Sunnmøre ligger «midt i smørøyet for havforskning – også med tanke på havvindprosjekt».
Vil kutte midler til resirkulering
At regjeringa foreslår å avvikle kondemneringsordningene for skip i
2022, er et annet skudd for baugen – ikke minst for Green Yard Kleven –
som har satset på resirkulering av skip.
– Med dagens geopolitiske situasjon er det merkelig å avvikle en ordning som kan styrke sirkulærøkonomien og bedre tilgangen på råstoff som stål og andre ressurser, kommenterer Dalelid Vedde.
Også her håper han opposisjonen vil trå til og få til endringer. Om regjeringa får gjennomslag for en avvikling vil det trolig innebære at bransjens ønsker om et resirkuleringsfond, blir skrinlagt for godt.
Ingen fortgang for militærfartøy
Ønsket fra norsk maritim industri om å få fortgang i byggingen av nye
fartøy for Sjøforsvaret, har heller ikke sluppet gjennom nåløyet hos
regjeringapartia.
NETT NO har omtalt Vanguard-konseptet som kan gi økt aktivitet for verfta.
– Vi har stor tro på standardfartøyskonseptet. Dette vil være det viktigste enkelttiltaket for å understøtte nybyggingsverftene. Vi har tro på at regjeringspartiene i forhandlingene med opposisjonen ser de klare argumentene om å få fortgang på fremdriften i dette prosjektet, og setter av minst 50 mill. kroner, uttaler Vedde i en pressemelding fra Maritimt Forum Nordvest.
Publisert: 12.05.2022 16:24
Sist oppdatert: 12.05.2022 18:03