Espen horn motion blur foto marius 11
SPELTE INN PÅ FLØ: Espen Horn i Motion Blur er en av produsentene til filmen «Troll», som denne uke spilte inn scener på Flø i Ulstein, Militærhelikopteret i bakgrunnen ble også brukt i opptak ved Trollveggen. Foto: Marius Rosbach
Nytt

Tror på opptur for norsk film

Troll-produsenten mener norsk film- og tv-bransje har stort vekstpotensiale – og Nordvestlandet er ettertrakta som location.

Marius Rosbach
18.09.2021

De siste åra har en rekke film- og tv-selskap lagt innspillingene sine til Nordvestlandet. Den siste produksjonen som har besøkt regionen, er Troll-innspillinga som denne uka spilte inn scener på Flø i Ulstein.

Espen Horn i selskapet Motion Blur leder den omreisende produksjonen av det som går for å være den første store norske monsterfilmen. Regissør er Roar Uthaug, som også stod for «Bølgen», med handling fra Åkneset og Geiranger.

– Vår visjon var at dette skulle være en helnorsk produksjon med norske filmarbeidere, norsk kompetanse og norske talenter i så stod grad som mulig, forteller Horn til NETT NO i en pause i innspillinga.

Fiminnspeling troll flø 11
MONSTERFILM: Troll-filmen blir omtalt som den første store norske monsterfilmen med et budsjett på 60 millioner kroner. Blant de tiltalls kjøretøyene som inntok Flø-bygda denne uka, var også egen sminkebuss. Foto: Marius Rosbach

Vil bevise at Norge håndterer storfilmer
Målet er å bevise både for Netflix, markedet og industrien, at det er mulig å gjennomføre større internasjonale filmprosjekt i Norge.

– Det som da skjer videre, er at vi får muligheten til at våre egne filmstaber blir kompetente nok, og har mangfold og bredde nok, til å håndtere alle produksjonene som kommer. I dag har vi få fagarbeidere, for lite talent og for lite kompetanse. Det er bare trist, legger han til.

Potensialet er stort om man lykkes med at norske filmarbeidere får større del av verdiskapinga, mener Horn.

– Mulighetene er kjempestore, sier han entusiastisk.

Ringvirkninger på 200 mill. fra Tom Cruise-film
Da den siste Mission Impossible-produksjonen besøkte Norge i fjor, ble det opplyst at produksjonen kjøpte varer og tjeneste for 200 millioner kroner.

NETT NO omtalte hvordan alt fra helikoptertjenester og bilutleiefirma, til matbutikker og turguider fikk oppdrag som følge av oppholdet til Tom Cruise og resten av produksjonsteamet.

(saka fortsetter under)

Nord helikopter hellesylt foto marius 22
MISSION IMPOSSIBLE: I fjor sommer inntok Mission Impossible-innspillinga bygda Hellesylt med et crew på rundt 500 personer. Helikopter Nord var blant en rekke lokale selskap som fikk oppdrag. Foto: Marius Rosbach

Troll-produsent Espen Horn påpeker at de også legger vekt på å bruke lokale krefter, både foran og bak kamera. Tidligere har selskapet blant annet brukt dramaelever fra Fagerlia videregående i Ålesund til en større innspilling i Geiranger.

Han påpeker samtidig at helnorske innspilleringer gir større ringvirkninger, ved at hele næringskjeden er norsk.

Foreslår to endringer
For at det norske filmmiljøet skal klare å heve seg, mener Horn at to ting må på plass.

Tilskuddsordningen som er etablert blant annet for å trekke til seg flere innspillinger til Norge, har høstet mye kritikk. Hovedinnvendingen – som Horn også deler – er at de som skal bruke mest penger, gjerne stikker av med hele potten.

  • Flytte insentivordningen til næringsdepartementet.

Horn påpeker at filmbransjen driver næringsvirksomhet, og at refusjonsordningen bør flyttes vekk fra kulturdepartementet.

– Om vi får til dette, tror jeg både norske og utenlandske selskap vil bruke landet vårt, mye, mye mer enn i dag, er hans konklusjon.

(saka fortsetter under)

More Than Ever foto Eaux Vives Productions 111
HJØRUNDFJORDEN: Den franske kinofilmen «More Than Ever» ble spilt inn i Hjørundfjorden, blant annet på Bjørke tidligere i år. Foto: Eaux Vives Productions 111

– En medgangsbølge man bør utnytte
Det er ingen tvil om at det er kommet flere film- og tv-produksjoner til Norge - og spesielt Vestlandskysten - de siste åra.

Leder i Vestnorsk Filmkommisjon Sigmund Elias Holm jobber for å markedsføre landsdelen for filmselskap og aktører i utlandet. Han omtaler det som et «fjordenes år» når NETT NO spør om utviklinga.

– Det er en medgangsbølge man bør utnytte, mener han.

Spesialiserte leverandører
Filmkommisjonslederen er enig med Troll-produsent Espen Horn om at det er stort potensiale.

– Om vi får en større kontinuitet på produksjonene, vil vi over tid kunne investere i infrastruktur. Det gjør at man kan ta større del i produksjonene som kommer hit, mener Holm.

Lokale krefter vil alltid være langt rimeligere, enn å frakte mer folk og utstyr, enn nødvendig, påpeker han.

– Møre og Romsdal har hatt noen gode år. Om dette får fortsette over tid, kan vi oppleve flere tjenesteleverandører i randsona av bransjen, som spesialiserer seg, sier Holm.

(saka fortsetter under)

Bølgen foto fantefilm 11
GEIRANGER: Troll-regissør Roar Uthaug har tidligere brukt det sunnmørske landskapet i filmen «Bølgen», som ble regnet som den første norske katastrofefilmen. Foto: Fantefilm

Flere storproduksjoner på besøk
Mission Impossible-innspillinga og Marvel-filmen «Black Widow» er blant besøkene som har fått størst oppmerksomhet på Nordvestlandet det siste året.

– I sommer er den franske kinofilmen «More Than Ever» spilt inn i Hjørundfjorden. Det er en prestisjefilm som trolig vil få premiere på en av de større filmfestivalene, forteller Holm.

Realityserie legger igjen 15-20 millioner
Ved Selje har den nyeste filmversjonen, «Dune – kapittel 1», nylig spilt inn scener på Stadlandet. For tida har også Herøy besøk av stjerneregissøren Francesco Carrozzini, som filmatiserer Jo Nesbø sin roman Mer Blod.

I sommer har innspillinga av den amerikanske realityserien Below Deck vekket oppsikt ved Skansekaia i Ålesund og flere andre steder på Sunnmøre, . De har anslått et lokalt forbruk på Norges-oppholdet på mellom 15 og 20 millioner kroner, ifølge Holm.

Tror på flere reisende
– Det er absolutt en økende oppmerksomhet om regionen, forteller reiselivssjef Tom Anker Skrede i Destinasjon Ålesund & Sunnmøre til NETT NO.

Han mener reiselivseffekten er todelt.

– Det avhenger selvsagt av type film, men om landskap på Flø, Geiranger eller Ålesund blir brukt som kulisse, så kan det legge seg i underbevisstheten og skape et ønske om å reise hit, sier Skrede til NETT NO.

I tillegg kommer en nisje med reisende som oppsøker konkrete locations.

– Alle type produksjoner vil ha en oppmerksomhetsskapende effekt, som kan gjøre at folk vil reise hit og oppleve området, selv.

Publisert: 18.09.2021 05:55

Sist oppdatert: 17.09.2021 22:51

Mer om