Verfta mener Tyrkia er største konkurrent
Ny rapport peker på tre årsaker til at konkurransekrafta til norske verft er svekka. To av dem dreier seg om bruken av utenlandsk arbeidskraft.
En fersk rapport som tar for seg konkurransekrafta i verftsnæringa, viser at konkurransefortrinna er svekka de siste åra.
Næringsminister Iselin Nybø mottok onsdag rapporten som er laget av Menon Economics i samarbeid med Boston Consulting Group (BCG).
Det er nærings- og fiskeridepartementet som bestilte rapporten i forbindelse med den maritime stortingsmeldinga som ble lagt fram i fjor.
Tre årsaker til svekka konkurransekraft
Rapportskriverne peker på tre årsaker til at norske verft har fått svekka konkurransekraft de siste åra.
For det første har andre europeiske land, spesielt Tyrkia, bygget opp en verftsindustri som har mange likhetstrekk med den norske. De har samtidig betydelig lavere lønnskostnader, enn norske verft.
For det andre har norske verft satt ut mange oppgaver til leverandører i utlandet, som bemanningsbyrå.
– Det har redusert fleksibiliteten i byggeprosessen og svekket verftenes interne kompetanse og kompetansen hos underleverandører, heter det i rapporten.
Den tredje årsaken som trekkes fram, er endringene i lønnsvilkår for innleid utenlandsk personal. Det har ført til betydelig vekst i personalkostnadene.
Samtidig som dette har skjedd, har mange norske verft kommet i en negativ spiral med svak økonomi, noe som har gitt mindre muligheter til nye investeringer – og økt risikoen for rederi som bygger ved norske verft.
Peker på Tyrkia som største konkurrent
I arbeidet med rapporten er det gjort en lang rekke intervju med verft, rederier, utstyrsprodusenter, banker og skipsmeglere.
De forteller at konkurransen fra utlandet er blitt sterkere de siste årene – og i større grad kommet fra europeiske og tyrkiske verft.
– Ser vi fremover er omtrent samtlige verft som driver med nybyggaktivitet, og som har deltatt i våre intervjuer og spørreundersøkelser, enige i at Tyrkia vil være den sterkeste konkurrenten de neste fem årene, heter det i rapporten.
Også spanske og polske verft konkurrerer mot norske verft på de fleste fartøystyper. Samtidig er Danmark en stor konkurrent på fiskefartøy og kinesiske verft på offshorefartøy.
E10/S2 Stig Remøy og Rolf Fiskerstrand om GIEK / Eksportkreditt Norge og framtida til norsk eksport
Små- og mellomstore verft har klart seg best
Rapporten viser at mange av de mellomstore og mindre nybyggings- og reparasjonsverftene har klart seg godt gjennom de siste ti årene.
De store nybyggverftene – som i hovedsak er lokalisert i Møre og Romsdal – har hatt det tøffere. Disse var i hovedsak retta inn mot bygging av offshoreskip, et marked som forsvant i årene etter oljeprisfallet i 2014.
– Omstillingskostnadene har vært store, risikoen i mange nybyggprosjekter har vært høy og betalingsviljen lavere i segmenter som cruise, bilferger, havbruk og fiskefartøy, noe som har ført til store økonomiske tap og svekket soliditet for de store verftene, heter det.
Les hele rapporten her (ekstern lenke)
Nybø tror på bransjen
Næringsminister Iselin Nybø (V) påpeker i en pressemelding at det er mange utfordringer som må løses for at vertsnæringen skal opprettholde og gjenerobre markedsandeler innenfor bygging av avanserte skip i et internasjonalt marked.
– Jeg er trygg på at verftsnæringen vil kunne bygge videre på de konkurransefordelen vi har i Norge, nemlig problemløsningskompetanse, forskningsbasert kunnskap, innovasjon og omstillingsevne, utaler Nybø.
Jeg er trygg på at verftsnæringen vil kunne bygge videre på de konkurransefordelen vi har
Publisert: 30.06.2021 16:11
Sist oppdatert: 06.07.2021 08:56