Grand Canyon III 1 m Christoffer Syversen innfelt foto Ogne Kjetil Haanes
SEKS SKIP: Etter salget av to seismikkskip styrer administrerende direktør Christoffer Syversen (innfelt) en flåte på fem konstruksjonsskip - blant dem Grand Canyon III - og ett dykkerfartøy. Foto: Kjetil Haanes/Ogne Øyehaug
Nytt

Volstad Maritime klar for ny vekst

Etter salget av rederiets to seismikkskip er offshorekrisen et tilbakelagt stadium.

24.02.2024

– Vi skal prøve å bruke rederiet som en plattform for vekst, sier administrerende direktør Christoffer Syversen i Volstad Maritime, om status for rederiet etter at seismikkfartøyene Geo Caspian og Oceanic Endeavour er solgt.

Seismikkskipene har ligget flere år i opplag på Nordvestlandet. Både ombygging og opprustning av skipa for nye oppdrag har vært vurdert, men har vist seg både dyrt og vanskelig. Derfor mener Syversen salg var det riktige valget.

– Vi har kvittet oss med veldig mye gjeld, sier han. Nå mener han at rederiet for alle praktiske formål er tilbake til en normalsituasjon og at offshorekrisen er et tilbakelagt stadium.

Gode rater, lange avtaler
Alle de seks fartøyene i rederiet - fem konstruksjonsfartøy og ett dykkerfartøy - er utleid på lange kontrakter. Det finnes knapt selskap som fremstår så rendyrker mot subsea-operasjoner, mener Syversen.

– Ratene er på et godt nivå, der man tjener gode penger, sier han.

Grand Canyon er utleid til oktober 2027, Grand Canyon II ut 2027, Grand Canyon III ut april 2028, med opsjon på forlengelse i ett pluss ett år. Deep Cygnus har kontrakt til mars 2027 og opsjon på ett års forlengelse. Volantis og Boka Topac (dykkerskipet) er utleid ut 2024, begge med opsjon på ett års forlengelse av kontraktene.

– Vi har alltid vært et rederi som har kjørt lange, gode kontrakter mot partnere som vi bygger båtene for, sier Syversen.

De seks Volstad Maritime-fartøyene brukes i oppdrag både for oljebransjen og vindkraftbransjen. Rederiet har i underkant av 200 ansatte, hvorav 20 på kontoret i Ålesund.

Banker og partnere
Etter salget av seismikkskipene har Volstad Management Eksfin, Sparebanken Vest og Sparebank 1 SMN som långivere.

I tillegg kom Frøy Kapital inn som 60 prosent medeier i fartøyet Grand Canyon i fjor. Volstad Maritime har også en minoritetsmedeier i fartøyet Volantis.

Tøffe forhandlinger
Lange kontrakter gjorde at nedturen for offshorerederiene ikke rammet Volstad Maritime umiddelbart etter oljeprisfallet i 2014.

Men da tiden for å tilbakebetale obligasjonslån på 600 millioner kroner nærmet seg i 2016, måtte også Volstad Maritime gjennom tøffe forhandlinger med kreditorene.

I 2017 gikk Sævikfamiliens selskap Havila Holding inn med 300 millioner kroner og ble medeier, gjennom datterselskapet Sæviking.

I dag eier Sæviking 52,5 prosent av aksjene i Volstad Maritime og Ola Volstads selskap Ola Volstad Holding resten.

Havila Holding er medeier i Bakkar og Berg Media, som gir ut NETT NO.

Publisert: 24.02.2024 05:00

Sist oppdatert: 24.02.2024 17:17

Mer om