Norske Skipsverft: - Ting går rett veg
Tjukkare ordrebok i år og færre skipsverft i minus i fjor enn året før. Sjå resultatoversikt.
NETT NO-barometeret:
Så langt i år har norske skipsverft offentleggjort nybyggingskontraktar for 8,5 milliardar kroner. Det er to milliardar kroner meir enn i heile 2022, ifølgje statistikken til sal- og marknadsføringsorganisasjonen Norske Skipsverft.
Nybyggingskontraktane hittil i år er fordelt på 22 fartøy. Det er like mange som i heile 2022, som betyr at gjennomsnittsprisen for dei fartøya som er bestilt frå norske verft er høgare i år enn i fjor.
- Under vignetten NETT NO-barometeret ser vi på korleis det går med bransjar på Nordvestlandet. Dette er fjerde artikkel.
Ordreboka til skipsverfta, storleiken på skip i bestilling, eller i arbeid, er på 34 milliardar kroner fordelt på 58 fartøy.
På same tidspunkt i fjor var ordreboka på 28 milliardar kroner, fordelt på 57 fartøy.
Betra lønsemd
Store underskot hos Vard (sjå tabell under) gjorde at skipsverfta også i fjor gjekk i minus samla sett.
Men bransjen betrar lønsemda, også når Vard vert halde utanfor reknestykket. I 2020 gjekk 12 av selskapa i NETT NO si oversikt i minus. I 2021 var det ni og i fjor var det åtte.
Vard har også greidd å redusere underskota, frå minus 1,8 milliardar kroner i resultat før skatt i 2020, til minus 424 millionar i fjor.
Vegsund Slip og Aas Mek. Verksted
Vedlikehald-, reparasjon- og ombyggingsverftet Vegsund Slip og brønnbåtspesialisten Aas. Mek. Verksted er dei mest lønsame i NETT NO sin oversikt, rangert etter resultatmargin.
Resultatmarginen er resultat før skatt i prosent av driftsinntektene og var høvesvis 12,4 og 8,6 prosent for dei to verfta.
Administrerande direktør Asle B. Strønen i Norske Skipsverft meiner resultatutviklinga for verfta går rett veg.
– Ting går rett veg. I den differensierte verftstrukturen (i Noreg, red. merk) har storparten greie tal, seier han om lønsemda i bransjen.
Lobby-organisasjon
I tillegg til å drive marknad- og salsarbeid driv Norske Skipsverft med politisk påverknad.
Det viktigaste målet nett no er å få gjennomslag for ein såkalla forskotsgarantiordning, seier Strønen.
Han ønskjer seg at det offentlege verkemiddelapparatet skal få høve til å stille med garantiar som gjer at verfta kan garantere at kundane skal få att pengane dei betalar på forskot, dersom verftet ikkje klarer å levere.
Fleire år med tap eller dårleg lønsemd har tæra på eigenkapitalen. Det gjer det vanskeleg for verfta å binde opp kapital og stille med garantien sjølve.
– Regjeringa må få verkemiddelapparatet på banen, seier Strønen.
Kan stille krav
Strønen meiner politiske krav og mål om å få ned CO2-utslepp frå skipsfart kan - om det er politiske vilje - medverke til fleire nye oppdrag for norske verft.
Det er snakk om teknologiutvikling, der regelverket i større grad opnar for å styre desse kontraktane til Noreg. Det gjeld mellom anna når nye hurtigbåtar skal byggast og fartøya som opererer i vind- og oljebransjen skal over til energiberarar som ikkje gir CO2-utslepp slik tradisjonelle dieselmotorar gjer.
Les årets resultatsaker for verfta under tabellen
Resultat for norske skipsverft | ||||
Selskap | Driftsinntekt | Resultat før skatt | ||
Tal i mill.kroner | 2022 | 2021 | 2022 | 2021 |
Vard Group | 6002,1 | 6194,2 | -423,7 | -766,1 |
Westcon Yards | 1692,6 | 1742,8 | 16,5 | -18,0 |
Myklebust Verft | 1283,6 | 854,1 | 100,9 | -85,1 |
Aas. Mek Verksted | 1029,5 | 1040,9 | 88,7 | 92,9 |
Larsnes Mek. Verksted | 772,3 | 607,2 | 45,1 | 39,3 |
Fitjar Mek. Verksted | 565,9 | 634,0 | 25,7 | 19,3 |
Fiskerstrand Verft | 484,3 | 340,6 | 0,3 | 0,1 |
Sletta Verft | 463,3 | 323,0 | 5,4 | 11,8 |
Ulstein Verft | 359,6 | 923,8 | -68,4 | 19,5 |
Brødrene Aa (K) | 303,9 | 292,7 | -9,9 | -49,9 |
Båtbygg | 270,6 | 282,5 | 15,2 | 16,8 |
Grovfjord Mek. Verkstad | 261,1 | 202,1 | -21,1 | 10,8 |
Fjellstrand | 239,7 | 181,8 | 13,4 | 11,2 |
Havyard Leirvik | 235,2 | 871,5 | 8,4 | 25,5 |
Stadyard | 207,6 | 313,7 | -11,9 | -2,2 |
Oma Baatbyggeri | 202,2 | 153,4 | -4,5 | -9,1 |
Salthammer Båtbyggeri | 195,5 | 190,3 | 7,8 | 1,8 |
Vegsund Slip | 191,9 | 154,8 | 23,8 | 23,1 |
Moen Verft (Moen Marin Service) | 159,8 | 114,8 | 5,9 | -1,7 |
Green Yard Kleven | 145,7 | 504,8 | 6,4 | 11,2 |
Bømlo Skipsservice | 114,1 | 128,8 | -5,5 | 6,2 |
Vaagland Båtbyggeri | 94,0 | 36,9 | 5,5 | -5,7 |
Måløy Verft | 71,0 | 35,2 | 4,1 | 1,0 |
Solstrand Verft | 66,9 | 76,9 | 2,4 | -1,8 |
Viknaslipen | 56,3 | 40,2 | 1,1 | 0,0 |
Solund Verft | 49,2 | 41,2 | -3,7 | -5,1 |
SUM | 15517,9 | 16282,2 | -172,1 | -654,2 |
Les også
Larsnes Mek Verksted løfta lønsemda i 2020 og fekk i fjor sitt tredje gode år på rad.
Inntektene har ikkje vore lågare på 25 år. Leverte ikkje skip i 2022.
Verftet held koken på rekordnivå – men kundane er langt tregare til å bestemme seg.
Sande-verftet auka inntektene med meir enn 400 millionar kroner i fjor.
Etter fleire tøffe år med underskot har verftet historisk tjukk ordrebok og ligg an til overskot.
Tøffare å få til lønnsam drift, sa Båtbygg-sjefen i fjor. Verftet slo til med nytt godt resultat.
Publisert: 01.09.2023 05:00
Sist oppdatert: 25.10.2023 12:49