Linda Mari Nilsen Hatmøsøy Anita Tryggestad foto 11
KVINNELIGE GRÜNDERE: Etter at Linda-Mari Nilsen Hatmosøy (t.h.) og Anita Tryggestad startet i Flytsona, gikk de også inn på eiersida. Hatmosøy er også med i en arbeidsgruppe som skal jobbe med nyetableringer i Kvinner i næringslivet-nettverket. Foto: Flytsona
Nytt

Møter flere kvinner i sjefsstolen

Rådene til kvinnelige gründere skiller seg ikke fra dem til mennene. Men de har oftere behov for «et spark bak», forteller bedriftsrådgiver.

Marius Rosbach
08.03.2022

Regnskapsbyrået Flytsona har satset på markedet for nyetablerte bedrifter etter at de selv startet opp i Ålesund for et par år siden.

Erfaringa er at flere oppstartsselskaper er ledet av kvinner, enn tidligere.

– En stor andel av våre startup-kunder gjennom 2021 og 2022 er kvinnelige gründere – og gjerne unge kvinner, forteller Linda-Mari Nilsen Hatmøsøy til NETT NO.

Tar seg av nyetableringer

Hun og Anita Tryggestad utgjør duoen som i første rekke tar seg av nyetablerte kunder hos Flytsona. Hatmøsøy ser ikke bort fra at det i seg selv kan ha bidratt til flere kvinner har henvendt seg til dem.

– Vi er kvinnelige gründere selv, og mange kvinner har kanskje lyst til å sparre med andre damer, forteller hun.

Hvorfor bedriftsrådgiverne opplever at flere kvinner starter bedrifter, enn tidligere, tør hun ikke si for sikkert. At pandemien har skapt en mer utrygg jobbsituasjon for en del, tror hun kan være medvirkende.

Jeg tror vi har lettere for å gi dem et spark bak - og til å tørre mer enn de ville gjort ellers,
Linda-Mari Nilsen Hatmøsøy

– Har lettere for å gi dem et spark bak
Arbeidet deres består mye av å være bedriftsrådgivere for selskaper. Rådene de kvinnelige gründerne får, skiller seg ikke fra de mennene får.

– Rådgivingen vår er nok ikke annerledes i møte med kvinnelige gründere. Men jeg tror vi har lettere for å gi dem et spark bak - og til å tørre mer enn de ville gjort ellers, forteller Hatmøsøy.

– Trenger de det også mer enn mannlige gründere?

– Absolutt. Gutta har ofte bedre selvtillit og en annen tilnærming til å det å stikke seg fram, og skryte av seg selv, påpeker hun.

– Kvinner må tørre og stole mer på seg selv. Det skal iallfall ikke de kvinnelige gründerne vi jobber med være redde for. De er knallgode på det de gjør, legger hun til.

Ny type selskap vokser fram
Mannsdominerte bransjer som fiskeri og skipsbygging har gjennom årtier stått sterkt i næringslivet på Nordvestlandet. Hatmøsøy mener at det gjør at regionen fortsatt henger bakpå når det kommer til kampen for likestilling.

De siste årene ser bedriftsrådgiveren også en endring med framvekst av bedrifter i andre bransjer – og med en annen kjønnssammensetning.

– Jeg vil si det er en endring i hva slags bedrifter som blomstrer, blant annet med flere tech-selskaper. Det har vært en spennende reise å se at det blir mer av den type bedrifter her på Sunnmøre. Og i disse firmaene er kvinnene gjerne bedre representert, påpeker Hatmøsøy.

Kvinners plass på dagsorden
I anledning kvinnedagen 8. mars har nettverket KIN Kvinner i Næringslivet bedt inn til et arrangement på Pir-bygget.

Adviso-sjef Ingvil Vartdal og Converto-partner Wenche Kjerstad er blant dem som skal innlede om kvinners plass i næringslivet.

Blant spørsmålene som stilles er hvorfor bare en av fire styremedlemmer i landets 200 største bedrifter er kvinner – og hva det egentlig innebærer å sitte i et styre.

Forskjellene blir mindre
Mandag kom for øvrig en Dun & Bradstreet-analyse som viser at kvinnelige styreledere i store bedrifter, leverer bedre resultatet enn sine mannlige kolleger.

For bedriftene under 150 millioner kroner i omsetning, gjør bedrifter med mannlige styreledere det best, men forskjellene minker år for år i femårsperioden som er undersøkt.

Andelen kvinnelige styredere har økt de siste årene, men er fortsatt bare på knappe 14 prosent

Publisert: 08.03.2022 05:55

Sist oppdatert: 07.03.2022 22:49

Mer om