Leveringsbetingelser ved import:
Hvordan kan du som kjøper tilpasse deg risiko?
I usikre tider kan det for kjøper være en fordel å minimere risiko knyttet til toll og avgifter – slik at kostnadene er forutsigbare. Ved levering DDP (Delivered duty paid) er det selger som tar ansvar for alle kostnader, inklusive toll og avgifter. Som kjøper vil du da være beskyttet mot uventede økninger i tollsatser. Ettersom selger påtar seg en større risiko, kan det medføre at prisen for varene økes tilsvarende.
Dersom du som kjøper ønsker å ha kontroll over importtoll og avgifter, vil betingelser som DAP (Delivered at place), FOB (Free on board) eller CFR (Cost and freight) være gunstig. Med disse betingelsene vil kjøper stå for importklarering og tollbehandling når varene ankommer landet. Dersom tollsatsen øker, kan du som kjøper forhandle eller tilpasse importen. Med DAP, FOB eller CFR som leveringsbetingelser vil kjøper sitte med risikoen for økning i tollsatser eller andre avgifter. Denne posisjonen kan i noen tilfeller benyttes til å oppnå gunstige vilkår for andre deler av avtalen.
Leveringsbetingelser ved eksport:
Hvordan kan du som selger tilpasse deg risiko?
Som leverandør innebærer valg av leveringsbetingelser ofte en nøye vurdering av kostnader, risiko og administrasjon. Det er viktig å minimere sine egne kostnader og risiko, samtidig som man klarer å være konkurransedyktig i markedet.
Som vist til over vil levering DDP legge alt ansvar og risiko på leverandøren. Dette kan gi leverandøren et konkurransefortrinn fordi man da kan tilby kunden en «alt inkludert» pris. Ved valg av DDP som leveringsbetingelse må leverandøren være oppmerksom på at man påtar seg ansvaret for tollbehandling i kjøpers land. Dette kan være både kostbart og administrativt krevende.
For leverandøren vil et motstykke til DDP kunne være FOB, slik dette ble omtalt ovenfor. Leverandørens ansvar opphører når varene er levert til avtalt transportør, og kjøperen vil være ansvarlig for både frakt og tollbehandling i sitt land. På denne måten slipper leverandøren å håndtere kompleksiteten ved tollklarering i mottakerlandet. Noen kunder og noen markeder vil anse slike leveringsbetingelser som mindre konkurransedyktig da kunden selv blir sittende med mye av risikoen og det administrative ansvaret.
Dersom man som leverandør ønsker minimalt med ansvar og risiko vil leveringsbetingelse Ex Works kunne være et alternativ. Leverandøren gjør da varene tilgjengelig for kjøperen på sitt eget område. Etter at varene er gjort tilgjengelige, overtar kjøperen alt ansvar for frakt, toll avgifter og risiko. FCA (free carrier) er en mellomløsning hvor leverandøren leverer varene til en transportør som er valgt av kjøper. Etter dette tar kjøperen ansvar for videre frakt og tollbehandling.
Tilpasning av avtaleverk
I tillegg til bevissthet rundt valg av leveringsbetingelser bør man tenke gjennom hvorvidt det er behov for også å gjøre justering i kontrakter, eller standard salgsbetingelser, som følge av økt risiko for endringer i tollsatsene. Dersom man i henhold til leveringsbetingelsene, enten som kjøper eller selger, er ansvarlig for toll og avgifter, kan det være fornuftig å innta en klausul i kontrakten som muliggjør justering av avtalt pris som følge av slike endringer.
Ta gjerne kontakt med oss for en gjennomgang og vurdering av hvordan du kan tilpasse deg en verden i endring. https://www.ovgj.no/menneskene/
Publisert: 10.04.2025 00:00
Sist oppdatert: 10.04.2025 11:11
Advokatfirmaet Øverbø Gjørtz
Som Nordvestlandets største advokatfirma bistår Øverbø Gjørtz næringsliv, privatpersoner og offentlig sektor med juridisk rådgivning og prosedyre på de fleste rettsområder. Den lange erfaringen i regionen gjør at vi har spesielt god kjennskap til det lokale næringslivet.
I dag er vi over 40 dyktige medarbeidere med ulik spisskompetanse. Kontorene våre finner du i Ålesund, Molde, Kristiansund og Ørsta.